This page in English

Örebro universitet kliver uppåt i årets Shanghai-rankning av världens universitet

Novahuset, Örebro universitet.

Varje år listar ShanghaiRanking Consultancy de 1 000 främsta universiteten i världen. I årets Shanghai-rankning har Örebro universitet avancerat över 100 placeringar.

Academic Ranking of World Universities (ARWU), även kallad Shanghai-rankningen, har rankat världens universitet sedan 2003. Sedan 2009 är det ShanghaiRanking Consultancy som ansvarar för rankningen.

Första gången Örebro universitet placerade sig på Shanghai-rankningen var 2018.

Nyligen publicerades 2020 års Academic Ranking of World Universities, också kallad Shanghai-rankningen. Rankningen baseras på flera olika indikatorer, bland annat forskningsvolym, antal framstående forskare och citeringar.

Örebro universitet finns nu i rankningens intervall 601-700 – ett kliv uppåt från fjolårets 801-900.

– Detta är en tydlig signal om att Örebro universitet fortsätter att utvecklas i en positiv riktning. Placeringen är resultatet av ett kontinuerligt arbete med att säkerställa akademisk kvalitet, säger Örebro universitets rektor Johan Schnürer.

Örebroforskare citeras i högre utsträckning

Örebro universitet utmärker sig särskilt inom området som mäter antalet högt citerade forskare. Andra kategorier där universitetet har stigit i rankning är antalet artiklar i de prestigefyllda vetenskapliga tidskrifterna Science och Nature, samt antalet publikationer i tidskrifter som återfinns i Web of Science.

– Vi är väldigt glada för den kvalitetsmässiga utvecklingen av vår forskning och att våra forskare i fortsatt ökad utsträckning kan publicera sig i högkvalitativa tidskrifter. Den ökade citeringen visar att forskningen vid Örebro universitet är relevant, av högsta klass och bidrar till att vi syns internationellt, säger Åke Strid, vicerektor med ansvar för internationalisering vid Örebro universitet.

Världens högst rankade universitet

Topplaceringarna på listan innehas av Harvard University följt av Stanford University och University of Cambridge. Totalt finns 14 svenska lärosäten med på Shanghai-rankningen. Högst upp på den nationella listan i år finns Karolinska Institutet.

Text: Jasenka Dobric