Örebroforskare får 5,6 miljoner – studerar hur vården vid höftkirurgi kan förbättras

Forskaren Maria Hälleberg-Nyman

Maria Hälleberg-Nyman har tidigare forskat om urinretention.

Örebroforskaren Maria Hälleberg-Nyman får 5,6 miljoner kronor för att studera hur vården vid höftkirurgi kan bli säkrare. Målet är att minska risken för vårdskador som urinretention.
– Det kan ge men för livet om man inte åtgärdar problemet, säger hon.

Maria Hälleberg-Nyman är legitimerad sjuksköterska och medicine doktor vid Örebro universitet. Hon har tidigare studerat svårigheter för äldre att tömma blåsan efter höftkirurgi – så kallad urinretention. Ett tillstånd som kan leda till permanenta skador på urinblåsan.

– Det är ett vanligt problem i samband med operation att man inte kan kissa. Och det är lätt att missa eftersom patienten kanske inte känner sig kissnödig.

Studera på stor skala

En pilotstudie har visat att personal inom ortopedisk vård har begränsade kunskaper om hur de ska förbereda och bistå patienter för att de inte ska drabbas av urininkontinens. Men med olika processer går det att ändra personalens rutiner.

Just personalens rutiner är det som ska studeras på stor skala nu när Örebroforskaren får 5,6 miljoner kronor från Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte). Studien är ett samarbete med forskare inom implementeringskunskap och ortopedi vid Karolinska institutet och Linköpings universitet.

Studien kommer att pågå på kliniker under ett år, och hela projektet löper över tre år.

Text: Mikael Åberg
Bild: