Rankning: Örebroforskare en av världens bästa kvinnor inom robotik

Amy Loutfi står vid ett fönster och tittar mot kameran.

Professor Amy Loutfi är vice-rektor för AI-programmet vid Örebro universitet.

Robotforskaren Amy Loutfi vid Örebro universitet har utsetts till en av världens 50 kunnigaste kvinnor inom robotik.
– Jag känner till några av de andra på listan, och det är kul att nämnas tillsammans med dem, säger hon.

Amy Loutfi, vicerektor för Artificiell intelligens vid Örebro universitet, är den enda kvinnan vid ett svenskt lärosäte som finns med när tidningen Analytics Insight listar världens 50 mest inflytelserika kvinnor inom robotik. På listan finns forskare vid utländska lärosäten som Cythia Brezael, MIT Media Labs och Sheila McIlraith vid University of Toronto. Med på listan finns också Nasas mjukvaruingenjör och kvinnor inom näringslivet.

Analytics Insight skriver att man tagit fram de 50 bästa kvinnliga ledarna med omfattande erfarenhet och inflytande över robotik, med innovationer som hjälper till att forma framtiden.

– Min forskning fokuserar väldigt mycket på förståelse för robotar, framförallt hur de uppfattar sin omgivning via sensorer och hur de interagerar med människor, säger Amy Loutfi.

Expertgrupper

Amy Loutfi utsågs 2018 till årets yrkeskvinna i Örebro län av Yrkeskvinnors klubb, och 2019 fick hon Handelskammaren Mälardalens förtjänstmedalj för sitt arbete att förena akademi och näringsliv. Tidigare i år utsågs hon till en av 15 ledamöter i regeringens äldreforskarråd där hon hjälper socialminister Lena Hallengren med frågor som digitalisering och artificiell intelligens.

Amy Loutfi ingår också i Stockholms handelskammares expertgrupp Omstartskommissionen som ska stärka Sveriges långsiktiga konkurrenskraft efter coronakrisen.