Så välkomnas nya studenter till Örebro universitet

Fem personer som ingår i projektgruppen för introduktionen sitter tillsammans på campus.

Maja Thurfjell, introduktionsansvarig och Karin Siljevall, studentstadskoordinator tillsammans med Emil Kihlgård, kommunikatör på Örebro studentkår, Evelina Aittamaa, vice ordförande med studiesocialt ansvar vid Örebro studentkår och Katrin Wieder, internationell studentassistent på Örebro universitet.

När höstterminen startar på måndag kommer välkomnandet av nya studenter framför allt att ske digitalt.
– Alla ska känna sig varmt välkomna och väl omhändertagna när de börjar sina studier, säger Maja Thurfjell, introduktionsansvarig vid Örebro universitet.

Rekordmånga studenter har sökt till Örebro universitet i höst och på måndag drar terminen igång. På grund av corona-pandemin kommer många av de aktiviteter som brukar arrangeras på campus i stället att ske digitalt.

Redan nu kan nya studenter ta del av tips inför terminsstarten och korta filmer om exempelvis akademiskt skrivande och om hur en tentamen går till.

– Vi har samlat information och goda råd till nya studenter på oru.se och kommer också att använda oss av sociala medier för att nå ut, berättar Maja Thurfjell som ansvarar för introduktionen på Örebro universitet.

Det har också gått ut information till nya studenter med tips och råd inför terminsstarten om hur universitet hanterar de riktlinjer som finns för minskad spridning av covid-19.

– Det är naturligtvis tråkigt att vi inte kan samlas i större grupper och lära känna varandra genom sociala aktiviteter som vi brukar. Det lägger ett större ansvar på individen att bjuda in till samtal och knyta kontakter, säger Maja Thurfjell.

Ett porträtt av Maja Thurfjell, introduktionsansvarig vid Örebro universitet.

Håll utkik i sociala medier och glöm inte att engagera er under er studietid, tipsar Maja Thurfjell, introduktionsansvarig vid Örebro universitet.

Hon berättar att det kommer att genomföras en prisjakt som Örebro studentkår arrangerar tillsammans med projektgruppen för introduktionen. Kårsektionerna har också skapat grupper i sociala medier för nya studenter, för att de ska kunna lära känna varandra.

– Vi som jobbar på Örebro universitet eller är engagerade i Örebro studentkår, kårsektionerna och de studentföreningar som finns här jobbar hårt för att alla ska få en så bra start som möjligt. Håll utkik i sociala medier och glöm inte att engagera er under er studietid, säger Maja Thurfjell.

Text och foto: Anna Lorentzon