Slagverkare från Örebro universitet vinner internationell musiktävling

Elias Gustavsson och Rasmus J  Hansson spelar slagverk.

Elias Gustavsson spelar på en marimba och Rasmus J Hansson på en vibrafon.

Rasmus J Hansson och Elias Gustavsson, som båda är alumner från Musikhögskolan vid Örebro universitet, vann första pris i den internationella tävlingen Italy Percussive Arts Society Web Contest.
– Det känns fantastiskt roligt, vi tror att det betyder mer än vi förstår, säger Rasmus J Hansson.

Rasmus och Elias är båda slagverkare och började spela ihop redan på Ljungskile Folkhögskola. När de kom till Musikhögskolan på Örebro universitet där de läste Konstnärligt kandidatprogram med inriktning mot kammarmusik eskalerade övandet.

– Övningsmöjligheterna var fantastiska, Musikhögskolan var öppen dygnet runt och det fanns alltid lediga rum där man kunde öva. Vi märkte ganska tidigt att vi gillade att jobba på samma sätt och kunde ha repetition på ett stycke I flera timmar, berättar Rasmus J Hansson.

Läraren Daniel Berg uppmuntrade dem att söka till en tävling i Luxemburg under studietiden, och sedan dess har de spelat tillsammans och gett konserter som en duo. Just nu läser Rasmus i en masterutbildning på danska musikskolan i Odense, och Elias går på Kungliga musikhögskolan i Stockholm.

– Det kan vara nyttigt för ett partnerskap att vara ifrån varandra och få inspiration från andra håll. När vi träffas nu blir det ett annat fokus, när vi inte har de oändliga timmarna som vi hade i Örebro.

"Vi fick öva som galningar"

Redan förra hösten spelade Rasmus J Hansson och Elias Gustavsson in det bidrag som de sedan skickade in till tävlingen Italy Percussion Arts Society Web Contest. Allmänheten fick lyssna på alla tävlingsbidrag på Youtube och de tre bidrag som fick flest röster gick vidare till final.

– Det var vi, en duo från Mexiko och en från Japan som gick vidare. Vi fick öva som galningar och hade bara tre veckor på oss att sätta ihop och spela in ett konsertprogram på 40 minuter, säger Rasmus J Hansson.

En internationell jury utsåg sedan vinnaren.

– Det känns verkligen superroligt, vi har inte sett finalbidragen från de andra två duorna, men man är alltid lite nervös när någon från Japan är med. De har en stark marimba-tradition, vilket är det instrument som vi spelar mest.

Rasmus beskriver marimban som en gigantisk xylofon med träplattor som är uppsatta och stämda som på ett piano. Det finns fem oktaver och man spelar med fyra klubbor.

Vad betyder det att vinna en sådan här tävling?

– Vi tror att det betyder mer än vad vi förstår. Förutom ett ekonomiskt pris kommer vi också att få inviga Italy Percussion Arts Societys stora festival nästa år, där världsartister från bland annat USA, Japan och Taiwan medverkar. Det kan vara en väldigt betydande spelning.

Både Rasmus och Elias minns tillbaka till åren på Musikhögskolan med glädje.

– Lärarkåren vid Musikhögskolan i Örebro är en av Sveriges bästa när det gäller slagverk och piano. Jag vet inte hur många gästprofessorer som kom till oss, stämningen var fantastisk och vi kunde köpa in nya instrument och åka på turné. Det är dessutom den enda högskolan som har öppet dygnet runt så att man kan öva. Åren i Örebro var verkligen helt ovärderliga och enormt inspirerande, säger Rasmus J Hansson.

Text: Anna Lorentzon