Stämningsfullt valborgsfirande 2020 direktsändes från Örebro slott

Klassiska vårsånger, vårtal av landshövding Maria Larsson och premiär för den virtuella kören där hundratals örebroare tillsammans sjunger ”Vintern rasat”. Årets valborgsfirande som direktsändes från Örebro slott blev en stämningsfull show där alla kunde fira tillsammans – på distans.

En av höjdpunkterna under valborgsfirandet från Örebro slott var primärvisningen av den klassiska valborgssången ”Vintern rasat” (”Längtan till landet”), som hundratals örebroare bidragit till genom att spela in sig själva hemma framför datorn. Alla bidrag sattes ihop till en enda stor kör.

– Det är fantastiskt att se det engagemang och den glädje som finns i de bidrag som kommit in till den virtuella kören! Det har verkligen varit över all förväntan och är något unikt som vi tror att staden och regionen kommer vara stolta över, säger Fredrik Berglund, konstnärlig ledare för firandet.

Bilden visar Fredrik Berglund tillsammans med delar av Örebro Studentsångare

Fredrik Berglund, konstnärlig ledare för valborgsfirandet, tillsammans med delar av Örebro Studentsångare.

Landshövding Maria Larsson

Landshövding Maria Larsson lyfte vikten av gemenskap i sitt vårtal.

Prorektor Anna-Karin Andershed.

Örebro universitets prorektor Anna-Karin Andershed talade om vikten av omtanke när världen är i gungning.

Bilden visar Anton Andersson på Örebro studentkår.

Örebro studentkårs vice ordförande Anton Andersson höll tal.

Årets valborgsfirande arrangerades av Örebro universitet tillsammans med Länsstyrelsen i Örebro län och Örebro kommun.

Direktsändningen från slottet hade nästan 20 000 visningar. Hur många som tittade är svårt att säga, det beror på hur många som tittade tillsammans på varje skärm.

Här kan du se firandet i efterhand på Youtube.

Här kan du se valborgsfirandet i en teckentolkad version.

Text och foto: Anna Lorentzon
Film: Ett samarbete mellan Örebro universitet, Creative House och Sparky Films.