Studenterna – en viktig del i Örebro universitets storsatsning på AI

Camilla Ulvmyr berättar om universitetets satsning på AI Impact lab i robotlabbet.

Camilla Ulvmyr berättar om universitetets satsning på AI Impact lab.

Örebro universitet gör en storsatsning inom artificiell intelligens i utbildning, forskning och inom samverkan. En viktig del av den är studenterna.
– Ni är viktiga för oss, vi vill att ni stannar i regionen och hjälper oss att få den att växa, säger verksamhetsledare Camilla Ulvmyr under en inspirationslunch för studenter i robotlabbet.

Närmare 15 studenter är samlade för att höra om universitetets satsning på AI Impact Lab. En viktig del i satsningen framåt kommer vara universitetets Innovationsarenan som invigs i april. Här kommer AI Impact Lab studentnätverk att husera och det ska vara navet för de studenter som vill arbeta med olika innovativa AI-projekt.

AI Impact Lab vill bygga upp ett AI-nätverk där studenter från alla utbildningar på universitetet kan bli medlemmar. Målet är att ha minst en aktivitet per månad med AI-anknytning.

Redan nu finns det planer på att, tillsammans med AI Innovation of Sweden och företag eller organisationer i regionen, att erbjuda studentutmaningar i form av hackatons. Hackaton är ett evenemang där programmerare träffas för att programmera under 24 timmar eller över en helg för att tillsammans lösa ett problem.  I november förra året genomfördes ett hackaton i Göteborg där AI Innovation of Sweden ingick som Örebro universitet numera är en del av. Under två intensiva dagar arbetade man med nya sätt för att strukturera data om havsfåglarna.

Fabian Brännström och Emelie Toll Thorén.

Andra aktiviteter som planeras inom AI Impact Lab studentnätverk är föreläsningar och workshops men även erbjudanden om examensjobb och Studentuppdrag. Fabian Brännström och Emelie Toll Thorén var två av studenterna som var med under inspirationslunchen.

– Det ska bli spännande att se hur AI kan appliceras på min utbildning, säger Fabian Brännström som läser analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik.

Emelie Toll Thorén håller med honom, hon ser fram emot att se vad AI kan innebära för hennes utbildning, civilingenjör, industriell ekonomi.

– Genom satsningen sticker Örebro universitet ut ur mängden, som ett ungt universitet som vill satsa på framtiden, säger Emelie Toll Thorén.

Text och foto: Anna Asplund

För ett år sedan invigdes AI Innovation of Sweden. Genom samverkan och noder utplacerade i städer som har utbildningar med AI-kompetens vill man accelerera innovation och forskning inom praktiskt tillämpad AI. En av noderna är Örebro och Örebro universitet.

AI competence for Sweden är ett internationellt initiativ för utbildning och kompetensutveckling inom artificiell intelligens där bland annat Örebro universitet ingår.

Inom det Wallenbergs finansierade programmet Wallenberg AI, autonomous systems and software – ”WASP” satsas sammanlagt 5,5 miljarder för att Sverige ska bli världsledande inom artificiell intelligens.