Utbildningsradion spelade in föreläsningar med Örebroforskare

Bild på forskare och torso genom kamerans skärm.

Miljögifter, äldres hälsa, AI, kriminalitet och akutsjukvård. Utbildningsradion spelade in föreläsningar med sex Örebroforskare i Aula Nova under måndagen. Dessa kommer sändas på Kunskapskanalen och UR Play.

Amy Loutfi på scenen med robotar.

Professor Amy Loutfi var först ut på morgonen. Hon berättade om AI - hur går forskningen till, hur kommer AI påverka vår framtid och vad behöver forskarna ta hänsyn till i sitt arbete.

Anna Kärrman lät godisar symbolisera kemikalier.

Anna Kärrman lät godis symbolisera kemikalier. Hennes mål är en giftfri miljö - och för att uppnå det arbetar forskare vid Örebro universitet med metoder som gör det möjligt att förbjuda hela grupper istället för individuella kemikalier som är skadliga för människor och miljö.

Ida Schoultz med torso och scenmaterial.

Med hjälp av torso, godis och Ussingkammaren tog forskaren Ida Schoultz med publiken på en resa bland tarmens många bakterier. Vad kan vi göra för att må bra även som äldre - det handlar hennes forskning om.

Karin Hugelius med foto på flygplan som flyttas av människor.

Filippinerna, Haiti, Thailand och Kongo. Med mer än 15 års lång erfarenhet av arbete för MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, FN och EU är det bara några krisområden som forskaren Karin Hugelius har arbetat i. När coronapandemin bröt ut blev hon snabbt involverad i arbetet med att stötta organisationer – både nationellt och regionalt. Idag delade hon med sig av sin forskning inom katastrof- och krishantering.

Henrik Andershed på scenen med tv-kameran framför.

Redan i förskoleåldern kan problem uppstå som längre fram leder till kriminalitet. Det här säger något om hur viktigt det är att vi bryter utvecklingen så tidigt som möjligt - för problem leder till andra problem. Professor Henrik Andershed berättade om risk- och skyddsfaktorer för kriminalitet.

Peter Edholm håller upp två köttbitar.

- Det är aldrig för sent att börja träna. Det gäller även om du inte varit aktiv innan du gått i pension, sa idrottsforskaren Peter Edholm, som forskar om äldre, kost och träning. Hans tips till äldre är att kombinera dagliga raska promenader, styrketräning två gånger i veckan och en hälsosam diet. Skillnaden kan bli så stor i muskelmassa som dessa två köttbitar.