Världsutställning flyttar från Paris till Karlskoga

Björkborn

Stiftelsen Alfred Nobels Björkborn grundades 1982 och driver museet om uppfinnaren Alfred Nobel. Här på gården bodde Nobel på somrarna de sista åren av sitt liv.

Världens bästa kokböcker kommer till Björkborn i Karlskoga under The Gourmand Cookbook Awards.
– Mat och hälsa är en väsentlig del av Örebro universitets profilområden och det här eventet ger en ny möjlighet att nå ut internationellt, säger rektor Johan Schnürer.

The World Cookbook Awards

• The World Cookbook Awards skapades av Edouard Cointreau vid bokmässan i Frankfurt 1995. Sedan dess har Gourmand-organisationen exponerat sitt bibliotek runtom i världen.
  • Man har speciella band med Sverige efter att ha organiserat den första Swedish National Cookbook Awards på bokmässan i Göteborg 1999, följd av ett internationellt event i Grythyttan 2005.
  • Idag har The Gourmand Awards Library världens största samling av samtida böcker inom mat och dryck med över 40 000 böcker.
  • Utställningen i höst på Alfred Nobels Björkborn kommer att representera ett urval av de bästa böckerna inom området under de senaste 25 åren.

I höst riktas världens blickar inom mat och dryck mot Alfred Nobels Björkborn när de senaste 25 årens internationella utgåvor av kokböcker ställs ut i The Gourmand World Cookbook Awards mellan den 1 september och 9 november. En utställning som förra året hölls vid Unescos högkvarter i Paris.

Satsningen på forskning kring nutrition, mat och hälsa, liksom projekt inom foodtech och matinnovationer är en del av Örebro universitets satsning. En annan del är projekt om digitalisering och AI i livsmedelskedjan som universitetet driver i samarbete med Region Örebro län.

Över 700 företag

Parallellt med kokboksutställningen i Karlskoga hålls även den första internationella utställningen av hållbarhetsrapporter för företag inom mat och dryck, med universitetet som partner. Över 700 företag från 78 länder är inbjudna till Food & Drink Sustainability Reports.

– Örebro universitet ser mycket positivt på båda eventen, inte minst hållbarhetsperspektivet. Vi är extra glada att de hålls på Björkborn, då vi är en av finansiärerna av Stiftelsen Alfred Nobels Björkborn. Universitetet vill gärna bidra till att ytterligare lyfta fram Björkborn som symbol för forskning, kunskap och innovation, säger Johan Schnürer.

Efter USA och Tyskland

Inom mat- och dryck-sektorn rankas Sverige som trea i världen när det gäller mängden kvalitativ hållbarhetsredovisning efter USA och Tyskland men före Kina och Frankrike.

I år är första gången som vinnarna i The Gourmand Cookbook Awards redan är utsedda innan eventet startar. Det beror enligt arrangören på att vinnarna inte kan resa och ta emot sina priser på grund av coronapandemin.

Bild: Hans Johansson