Alumn från Restaurang- och hotellhögskolan får stjärna i Guide Michelin

Christofer Johansson framför Hotell Borgholm.

Christofer Johansson, som driver Hotell Borgholm, återvänder ofta och gärna till Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet.

Matsalen på Hotell Borgholm som drivs av Christofer Johansson, alumn från Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet, får en stjärna i Guide Michelin.
– Jag har otroligt mycket att tacka min utbildning för, säger han.

Vid en livesänd gala från Stavanger igår stod det klart att Hotell Borgholm på Öland är en av fyra svenska restauranger som får en ny stjärna i den prestigefyllda guiden ”Michelin Guide Nordic Countries 2021”.

– Jag är mycket stolt och lycklig. Det har varit en ytterst krävande tid under pandemin för oss på Hotell Borgholm, liksom för hela branschen, och ändå lyckas vårt team uppnå denna fantastiska utmärkelse. Jag är oerhört stolt över vårt arbete, säger Christofer Johansson som är vd och kreativ ledare på Hotell Borgholm.

Nära relation till RHS

Christofer Johansson utbildade sig till kock vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan och har ända sedan examen 2010 behållit en nära relation till sitt lärosäte. Han har under åren varit både lärare och gästföreläsare vid RHS. Vid det årliga Vårminglet 2018 återvände han till Örebro universitet för att kvalitetssäkra maten och handleda de studenter vid RHS som ansvarade för mat och dryck.

– För mig var utbildningen vid Restaurang- och hotellhögskolan en otrolig språngbräda och i princip allt jag har gjort sedan dess har en koppling dit. Det var fantastiskt att hamna i ett sammanhang med likasinnade och kunna få utlopp för sin kreativa energi – och alla de nätverk och kontakter jag fick vid RHS har jag haft otroligt stor nytta av, både för att ta mig ut i världen och jobba internationellt och här hemma i Sverige, berättar han.

”Som att vinna en OS-medalj”

För 2,5 år sedan tog han tillsammans med Daniel Olsson över anrika Hotell Borgholm av Karin Fransson och Owe Fransson. Redan då hade restaurangen en stjärna i Guide Michelin, som Karin Fransson tog med sig när hon lämnade. Nu kan Hotell Borgholm återigen pryda sin vägg med en stjärna i guiden.

– Det här är det största man kan uppleva som restaurang, det är lite som att vinna en OS-medalj. Jag känner en enorm glädje och stolthet, säger Christofer Johansson.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Louise Andersson