De gör aktieprogram i innovationsarenan

Två studenter vid en dator.

Sebastian Röhr och Gustav Oskarsson läser till civilekonomer vid Örebro universitet.

Örebrostudenterna Gustav Oskarsson och Sebastian Röhr vill att fler ska spara i aktier. Tillsammans har de startat podden Finansstudion på Örebro universitet.

De två studenterna läser andra året på civilekonomprogrammet vid Örebro universitet, och båda är också engagerade i studentföreningen Sesam. Tillsammans spelar de in Finansstudion i ORU Innovation Arena – en mötesplats där studenter och forskare jobbar tillsammans med näringsliv och offentlig sektor.

– Första avsnittet är väldigt basic, där berättar vi vad man behöver göra för att börja spara på börsen, säger Sebastian Röhr.

Finansstudion går att se på Youtube, och de båda programledarna har planerat att släppa ett tiotal avsnitt.

– Det kommer att bli mer avancerat längs vägen. I sista avsnittet diskuterar vi teknisk analys, det blir som sista bossen, säger Sebastian Röhr.

Fler bolag i portföljen

Studenterna anser att börsen är den sparform som ger bäst avkastning över lång tid. De tycker att fler svenskar borde köpa aktier för sina sparpengar.

Gustav äger aktier i sex olika bolag, och siktar på att utöka innehavet till ett tiotal bolag. Sebastian har aktier i fyra bolag, och ett fondsparande.

– Som student har man inte jättemycket pengar. Jag skulle gärna ha några fler bolag i portföljen, säger Sebastian.

Något inslag om fonder är däremot inte planerat, eftersom studenterna anser att de är kunnigare på aktier. Gustav anger att han lägger ungefär tre timmar per dag på att läsa börsnyheter och följa bolagen som han investerat i.

Avslappnat samtal

Studenternas mål med Finansstudion är att skapa ett avslappnat samtal om börsen och ekonomi.

– Vi lättar upp ämnet med att starta varje avsnitt med veckans finansskämt, säger Gustav Oskarsson.

Vad säger ni till den som vill spara, men som tycker att börsen verkar tråkig?

– Är man samhällsintresserad borde man vara intresserad av börsen. Samhället och marknaden går hand i hand, säger Gustav Oskarsson.

Gustav betonar också att det är viktigt att tänka långsiktigt. Han blev själv påmind om det i höstas när han kom sist på universitetet i den fiktiva aktietävlingen Game of Stocks. På två veckor förlorade han över hälften av tävlingens låtsaspengar.

– Jag chansade på högriskaktier, men i mitt privata sparande siktar jag aldrig på en snabb trade, säger Gustav Oskarsson.