De hjälper nya studenter till en bra start på studentlivet

Sju studenter står bland grönska på Örebro universitets campus.

Miranda Swindley, Mehdi Mohamed, Anita Islam, Felix Fridholm, Malin Maajaakkola och Majken Lemoine ser till att alla nya studenter känner sig välkomna till Örebro universitet.

Idag kommer antagningsbeskedet till dem som sökt en utbildning till hösten. Vid Örebro universitet får alla blivande programstudenter en chans att ställa frågor till studenter som redan läser vid universitetet.
– Vi vill att alla ska känna sig trygga och peppade inför terminsstarten, säger Majken Lemoine.

Första urvalet till höstens program och kurser är nu klart och idag får tusentals personer besked om att de har antagits till en utbildning vid Örebro universitet. Antagningsbeskeden publiceras på Antagning.se.

Redan på måndag kommer alla som har kommit in på ett program vid Örebro universitet att få ett sms med erbjudande om att ställa frågor till någon av de sju studentambassadörer som under nästa vecka jobbar med att guida blivande studenter till en bra start på livet som student.

– Det kan handla om allt från studier och studentliv till hur man hittar bostad i Örebro. Vi svarar på frågor både via sms och på Instagram – och vi kan också ringa upp och berätta mer på telefon om man vill, berättar Majken Lemoine som håller i satsningen ”Prata med en student”.

”Snabba och personliga svar”

En av de studenter som jobbar med att svara på frågor är Mehdi Mohamed, som nyligen har avslutat andra terminen på Rättsvetenskapliga programmet.

– Jag använde faktiskt den här möjligheten själv förra året, innan jag flyttade till Örebro för att börja plugga. Jag hade frågor om hur man ska tänka kring kurslitteratur och när terminerna startar och slutar. Det var jättebra – jag fick svar jättesnabbt och det kändes så personligt, säger han.

Studentambassadören och ekonomistudenten Malin Maajaakkola jobbade även förra sommaren med Prata med en student. Förutom att ge ett varmt välkomnande till nya studenter framhåller hon att det även finns ett mer långsiktigt mål med satsningen.

– Vi vill ju förstås att alla nya studenter ska få en bra upplevelse av Örebro universitet, men också att de ska tycka om staden Örebro och vilja stanna här när de har pluggat färdigt, säger hon.

Rekommenderar nya studenter att flytta till Örebro

I år räknar studenterna med att få många frågor som handlar om pandemin och om huruvida det är värt att flytta till Örebro eller inte.

– Vår rekommendation är definitivt att man ska flytta hit. Vi vet att nya studenter kommer att prioriteras när det gäller campusbaserad undervisning och vi vet också att Örebro universitet räknar med att öppna upp steg för steg under hösten, säger Majken Lemoine.

De sökande som nu får sina antagningsbesked har fram till den 23 juli på sig att tacka ja till sin utbildningsplats.

Text och foto: Anna Lorentzon

Rekordhögt söktryck

Nästan 50 000 personer har sökt till en kurs eller ett program vid Örebro universitet till hösten. Det är en ökning med 10 procent jämfört med förra året. Drygt 16 000 är förstahandssökande.

Idag publiceras antagningsbeskeden på Antagning.se.

Sista svarsdag 23 juli

Kom ihåg att tacka ja till din plats senast den 23 juli på Antagning.se.

Sen anmälan

Du kan fortfarande söka en del av våra utbildningar som startar höstterminen 2021 på Antagning.se.

Höstterminen startar den 30 augusti.

Prata med en student

Prata med en student pågår mellan 19–23 juli.