Högsäsong för fästingar – så skyddar du dig

Magnus Johansson och Anna-Karin Jungander i samtal vid inspelningen av ORU Talks.

Fästingarna blir fler i Sverige och vi kan bli väldigt sjuka av dem, berättar Magnus Johansson i ORU Talks.

Allt fler vaccinerar sig mot TBE. Ändå insjuknar fler och fler i den fästingburna sjukdomen.
– TBE-viruset har verkligen ökat och etablerat sig här i Örebro län, säger Magnus Johansson, professor i biomedicin vid Örebro universitet.

Fästingburen hjärninflammation, TBE, orsakas av ett virus som sprider sig via bett från fästingar. Det finns idag inget läkemedel som hjälper mot TBE.

– Det är en väldigt otrevlig sjukdom. Många blir långsiktigt påverkade och kanske aldrig kommer tillbaka till den person man var innan, säger Magnus Johansson som är professor i biomedicin vid Örebro universitet och expert på TBE-viruset.

I dag släpps ett nytt avsnitt av podcasten ORU Talks, där Magnus Johansson bland annat berättar om varför fästingarna blir fler i Sverige, hur man bäst skyddar sig och om vilka konsekvenser TBE-viruset kan få.

Programledare är Anna-Karin Jungander.

Här kan du titta på ORU Talks.