Miljonsatsning på forskning om tarmsjukdom – tack vare privat donation

Porträttbild på en leende Jonas Halfvarson i vita sjukhuskläder.

Jonas Halfvarson. Foto: Kicki Nilsson/ICON Photography

Jonas Halfvarson, professor vid Örebro universitet, får en miljon kronor från Mag-Tarmfonden för sin forskning.
Pengarna, som donerats av en privatperson, kommer nu att användas till att bättre kunna förutse vilka som drabbas av sjukdomen ulcerös kolit.

Det är tack vare en stor privat donation som stipendiet kan delas ut. När Gunilla Falk i 80-årsåldern fick tarmsjukdomen ulcerös kolit, märkte hon att ingen kunde ge henne en bra förklaring till varför just hon drabbats. Hon såg att det fanns stora kunskapsluckor och bestämde sig för att donera en stor summa pengar till forskning.

Nu går en miljon kronor till Jonas Halfvarson vid Örebro universitet för att öka kunskaperna om sjukdomen.

– Det är en stor ära att få motta Gunilla Falks stipendium. Forskningsmedlen kommer att användas till att utveckla mitt och min forskargrupps arbete kring att identifiera och karakterisera proteinprofiler i de tidiga stadierna av ulcerös kolit och att utforska deras potential för att förutspå vem som kommer att utveckla sjukdomen. Detta för att i slutändan förbättra långsiktiga resultat och livskvalitet hos patienter med ulcerös kolit, säger Jonas Halfvarsson till Mag-Tarmfonden.

Stipendiet är det största av de som Mag-Tarmfonden delar ut.

Här kan du se en film där Jonas Halfvarson berättar mer som sin forskning kring tarmsjukdomar.