Universitetsbiblioteket lanserar bokcirklar för Örebros studenter

Sex böcker står uppställda på ett bord. I bakgrunden syns bibliotekets bokhyllor.

Det är studenter som röstat fram de sex böcker som valts ut till bokcirklarna.

Nu kan studenter vid Örebro universitet starta en bokcirkel och tillsammans dela upplevelsen av att läsa och diskutera skönlitterära böcker.
– Att läsa romaner är avkopplande och berikar ditt liv, säger projektledaren Kristina Fröberg.

Projektgrupp:
Kristina Fröberg (projektledare)
Anna Westerlund
Åsa Arvidsson
Nadia Abdellah

Sex svarta tygkassar packade med fem bokcirkel-böcker i varje står redo innanför entrén till Universitetsbiblioteket på Örebro universitet. Paulo Coelhos Alkemisten, Orlando av Virginia Woolf och Tusen strålande solar av Khaled Hosseini är några av de titlar som valts ut.

– Det är studenterna själva som har valt ut vilka böcker som ska vara med – och själva idén med en bokcirkel kommer också från våra studenter, vilket gör det här extra roligt, säger Kristina Fröberg, projektledare för satsningen på bokcirklar.

För att vara med i en bokcirkel behöver man vara en grupp på upp till fem personer. En person kan sedan hämta ut bokkassen och dela ut böckerna till de övriga. I kassen finns också en flyer med goda råd och förslag på frågeställningar som man kan utgå från när böckerna sedan ska diskuteras.

60 dagar har man på sig, innan böckerna ska lämnas tillbaka igen. Och då är det bara att välja en kasse med nya böcker att låna hem.

– Vi har lagt in extra lång lånetid för bokcirkelböckerna, så att man ska hinna läsa och diskutera böckerna i lugn och ro, säger Kristina Fröberg.

Varför ska man bilda en bokcirkel?

– Förutom att det är avkopplande och roligt att läsa skönlitterära böcker som omväxling till all kurslitteratur, så är det också bildande och berikar dig som person. Att få dela sina upplevelser med andra tillför en helt ny dimension till läsandet. Det är också en aktivitet som passar utmärkt att göra digitalt nu under pandemin.

Satsningen på bokcirklar utvärderas löpande. Blir efterfrågan stor, kommer fler bokkassar att packas i ordning till lästörstiga studenter.

– Många känner nog inte till att vi har över 11 000 skönlitterära titlar på Universitetsbiblioteket. Ofta är kötiden kortare och det är enklare att få tag på helt nyutkomna böcker här jämfört med på de vanliga biblioteken. Här finns en hel värld att upptäcka, säger Kristina Fröberg.

Vill du starta en bokcirkel? Läs mer på Universitetsbibliotekets webbplats.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Nadia Abdellah

Här är böckerna som ingår i bokcirkeln:

Alkemisten av Paulo Coelho

Tusen strålande solar av Khaled Hosseini

Orlando av Virgina Woolf (på engelska)

Allt jag fått lära mig av Tara Westover

Elementarpartiklarna av Michel Houellebecq