Hon flyttade 700 mil för att bli ny bibliotekschef på Örebro universitet

Porträtt på Linda Östlundh, omgiven av hyllor med böcker på universitetsbiblioteket i Örebro.

Örebro universitetsbibliotek har fått en ny chef: Linda Östlundh.
Hon kommer senast från Förenade Arabemiratens nationella medicinska bibliotek där hon arbetade som bibliotekschef.

Hon tar sig nu an ett uppdrag som lockade så mycket att det fick henne att flytta 700 mil.

– Den arbetsbeskrivning som presenterades var mycket attraktiv med en väl upparbetad biblioteksverksamhet och vid ett tvärvetenskapligt universitet, säger Linda Östlundh.

Hennes ambition är att verka för ett bibliotek som är mer integrerad i universitetets övriga verksamheter bland annat genom att vidareutveckla stödet för forskare.

– Jag har under de senaste åren arbetat mycket med att etablera forskningsnära tjänster och är också själv aktiv i internationella forskningssamarbeten med fokus på systematiska översikter och meta-analyser, något som är vanligt inom medicinska vetenskaper men också börjar få fotfäste inom andra forskningsområden, säger Linda Östlundh.

I grunden är Linda värmlänning men har efter bibliotekarieutbildningen i Borås skaffat sig en mångårig erfarenhet från universitets-och forskningsbibliotek från såväl som Sverige som internationellt. Efter många år utomlands har hon nu återvänt till Sverige.

– Det är skönt att vara hemma i Sverige igen, säger Linda och påpekar hur vackert det är med den frodiga grönskan och den värmande sommarsolen som juni har hunnit bjuda på.

Linda Östlundh efterträder Marie Danielsen, som går i pension.

Text: Nadia Abdellah

Foto: Jesper Mattsson