Rektors blogg: God Jul och Gott Nytt År

En pyntad julgran.

Foto: Unsplash

Det har varit ett mycket händelserikt år i världen, i Sverige och för universitetet.

Det ryska angreppskriget i Ukraina och den iranska regimens människorättsbrott lämnar ingen oberörd. Det positiva är att de demokratiska staterna så kraftfullt kommit till Ukrainas hjälp. Likaså att det internationella stödet för mänskliga rättigheter i Iran ökar.

Vaccinerna har gjort att vi under året har kunnat leva i stort sett som vanligt igen.

En verklig triumf för vetenskap och teknik! Även om covid-infektionerna just nu verkar öka så har sjukvården mycket bättre rutiner än i pandemins början. Behovet av vårdplatser på sjukhusen blir därmed betydligt lägre, särskilt på IVA.

Kriget i Ukraina har mycket tydligt visat att frågor om säkerhet, hållbar energiförsörjning, klimat och ekonomi hänger ihop. Vår satsning på en plattform för en hållbar framtid är ett sätt för universitetet att möta dessa komplexa frågor.

Sverige har fått en ny regering men det är ännu inte tydligt vilka ambitioner man har med sin högskolepolitik. Det tuffa ekonomiska läget gör det nog mindre sannolikt att vi kan förvänta oss större satsningar på forskning och utbildning under de närmaste åren.

Det är därför extra glädjande att vi har fått betydligt fler externa anslag i år än tidigare, däribland huvudmannaskap för tre nya forskarskolor (två VR och en Formas). Särskilt roligt är att humaniora och samhällsvetenskaperna varit så framgångsrika. Vi fördjupar också vår samverkan med offentliga och privata aktörer – till stor ömsesidig nytta.

Våra utbildningar är fortsatt eftersökta och framgångsrika och vi är ju alla glada över att ha så många studenter på campus. Studentsångarna har bjudit oss på en mycket fin Kalastider-konsert och skönt klingande luciasånger.

Hårt arbete och fina bidrag från alla som arbetar och studerar vid Örebro universitet bidrar till en fortsatt god utveckling för vårt universitet. Men – efter hårt arbete behöver man vila och fylla på batterierna.

Jag önskar er nu alla en riktigt vilsam och God Jul och ett Gott Nytt År!

Johan

Johan Schnürer