Fullt av aktiviteter på universitetets cykeldag

Två studenter går med sin cyklar framför Prismahuset.

Gratis cykelservice, roliga tävlingar och chans att prova väldigt annorlunda cyklar.
På torsdag, den 5 oktober, fylls Prismatorget av cyklar och utställare på universitetets cykeldag.

För att inspirera medarbetare och studenter till att cykla mer anordnar Örebro universitet, Örebro studentkår och Akademiska Hus en cykeldag.
Vid Prismatorget den 5 oktober mellan klockan 10 och 14 kan du få din cykel servad gratis. Vid servicestationen hjälper vi till med snabba åtgärder som får cykeln att rulla betydligt bättre. Vi pumpar däcken till rekommenderat lufttryck, justerar bromsar och växlar och smörjer kedjan och utanpåliggande delar.

På torget går det också att prata säkerhet, förmånscyklar och delta i roliga tävlingar. Under dagen kommer det finnas möjlighet att prova lite annorlunda cyklar som svänga fel-cyklar, höghjulingar, minicyklar, enhjulingar med mera.
Nya cykelparkeringar lanseras också, med tak, ramlåsning, plats för lådcyklar och inom kort laddskåp. De är ett första steg i utvecklingen av cykelparkeringarna på campus Örebro.