Robin vet vad blivande studenter vill veta

Robin Svennberg

Robin Svennberg, Örebro universitet.

Örebro universitet var egentligen inte hans förstaval, men efter ett år på den alldeles färska civilingenjörsutbildningen känner Robin Svennberg att han har hamnat rätt. I veckan ringar han runt till de tusentals som blivit antagna till höstens utbildningar för att prata om varför Örebro universitet faktiskt är rätt plats.

Robin är inte ensam om uppdraget utan delar ringandet och mejlandet med nio andra Örebrostudenter inför ”Kolla in-dagen” nu på lördag 22 juli.

Robin kontaktar de som blivit antagna till civilingenjörsutbildningarna och högskoleingenjörsutbildningar och han har en rejäl bunt med telefonnummer och mejladresser på skrivbordet.

Vad vill då de blivande studenterna veta?

– De frågar mest om bostad, introduktionen – och matten, berättar Robin, som kan dela med sig av råd och sina personliga erfarenheter.

Om bostad: ställ dig i kö så fort som möjligt.

Robin har själv pendlat från Degerfors under det första läsåret, men har nu skaffat en bostad i Örebro.

– Det blir för jobbigt att långpendla, att lägga 20 timmar i veckan på bussen utan att kunna plugga, konstaterar han.

Om introduktion: du får veta allt som ny student.

Terminen börjar med en välkomstdag 21 augusti för dem ska läsa naturvetenskap och teknik och fortsätter två veckor in i september. Läs hela programmet här.

Om matten: jobbigt, viktig men inte omöjligt.

– Det är jobbigt i början, och kanske ett ”ont måste” för många. Det är tufft och du måste plugga, men du tjuter av glädje när du klarat tentorna, säger Robin.

Civilingenjörsutbildningen börjar med en introduktionskurs i matematik som är en repetition av gymnasiematten, och avslutas med en ”provtenta”.

– Det egentligen ingen riktig tenta och speciellt bra eftersom du får testa och inte behöver vara så nervös sen när det verkligen gäller.

Efter gymnasieutbildningen i teknik och produktutveckling på Möckelngymnasiet i Karlskoga var Robin inriktad på att söka till Chalmers i Göteborg. Men han tänkte om:

– Jag blev allt mer intresserad av ekonomi och då passade inriktningen på industriell ekonomi i Örebro mig.

– Eftersom civilingenjörsprogrammet här är nytt så har jag kunnat vara med och påverka utbildningen och det gillar jag eftersom jag har åsikter.

Förutom själva utbildningen på Örebro universitet ser han flera fördelar med sitt val:

– Örebro är verkligen centralt i Sverige. Det är lika långt till Göteborg, Stockholm och fjällen, säger han och lägger till ”hem”. Riktigt så långt är det inte till Degerfors, men den geografiska placeringen spelar roll:

– Jag har uppfattningen att arbetsgivare i Mellansverige gärna vill anställa de som redan bor här, istället för att ta någon som måste flytta från till exempel Göteborg.

Robin vet vad han vill jobba med efter examen: projektledning och ledarskap.

– Men först ser jag fram mot fyra fantastiska år tillsamman med alla mina nya kompisar.

Text och foto: Maria Elisson