Rysslands invasion av Ukraina i fokus när minister mötte Örebro-studenter

Anna Hallberg framför studenter.

Utrikeshandelsminister Anna Hallberg berättade om hur regeringen arbetar för att stärka Sverige med anledning av Rysslands invasion av Ukraina.

Anna Hallberg, utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor, besökte Örebro universitet under tisdagen för ett samtal med studenter om hur den internationella handeln påverkas av Ryssland invasion av Ukraina.

Ett femtiotal studenter från framför allt Handelshögskolan vid Örebro universitet fanns bland åhörarna i Labbet på ORU Innovation Arena. Anna Hallberg berättade om hur regeringen arbetar med anledning av kriget i Ukraina. Hon svarade även på frågor från studenterna, som till exempel ville höra mer om hur ministern resonerar när det gäller samarbete med länder som Kina, Ryssland och Saudiarabien.

Anna Hallberg möter studenter i ORU Innovation Arena.

–  Både klimatet och den geopolitiska situationen kräver en grön omställning där vi producerar egen energi och inte är beroende av att importera gas och olja, sa Anna Hallberg.

Text och foto: Anna Lorentzon