”Tänk att universitetet erbjuder allt det här helt gratis”

Många studenter tog chansen att lära sig mer om vilket stöd det finns för den som är nyfiken på entreprenörskap och idéutveckling när Hubben bjöd in till Studentmingel i veckan.
– Jag hade ingen aning om att det finns så här mycket stöd för mig som student, säger Aleksandar Petrovic som läser sin första termin vid Örebro universitet.

Under vinjetten ”Mat, musik och entreprenörskap” firades våren in utanför ORU Innovation Arena, en mötesplats för studenter, forskare, näringsliv och offentlig sektor. Studenter från Måltidsekologprogrammet lagade mat på muurikka, en DJ spelade och flera aktörer fanns på plats för att informera om sina verksamheter i vårsolen.

”Jag älskar entreprenörskap”

En av de studenter som passade på att mingla är Aleksandar Petrovic, som läser första terminen på Psykologprogrammet vid Örebro universitet. Han har funderat på att starta företag under sin studietid och blev positivt överraskad av alla möten under lunchen.

– Jag älskar entreprenörskap och hade ingen aning om att det finns så här mycket stöd för mig som student. Rådgivning, en community, inspirationsföreläsningar, kontorsplatser att låna och stöd att söka för att utveckla sin idé. Tänk att universitetet erbjuder allt det här helt gratis – det är så viktigt, säger han.

Till hösten kommer Aleksandar att ingå i det studentteam som arbetar med att informera och marknadsföra det stöd som finns inom entreprenörskap och företagande vid Örebro universitet tillsammans med de övriga studentkoordinatorerna Erik Hammar, Jacob Ström, Hilal Ünlü och Shabnam Astashfaraz.

Örebro kommun vill möta studenter

Maria Silverlid är näringslivsutvecklare på Örebro kommun och hon besökte minglet tillsammans med Johan Södergren, som är utvecklingsledare för innovationer och entreprenörskap på Region Örebro län.

– Under våren har Johan och jag valt att sitta här i ORU Innovation Arena en dag i veckan, varje torsdag, för att öka samverkan mellan regionen, kommunen och universitetet.  Det känns jätteroligt och det ger väldigt mycket för oss att träffa studenter på riktigt. Ett av våra uppdrag är just att jobba med studenter och entreprenörskap, säger hon.

”Supertrevligt”

Sanna Manske läser naturvetenskapligt basår vid Örebro universitet och planerar att resa till hösten – men sedan ska hon söka till läkarutbildningen. Hon tycker att det är jättebra att få information om de stöd som finns för studenter på Örebro universitet.

– Det här är ju dessutom supertrevligt – vegetarisk mat, tävlingar och alla är glada, säger hon.

Text och foto: Anna Lorentzon