Traditionsenligt valborgsfirande från Örebro slott – på distans

Ett collage av ansikten på sjungande människor. Över bilderna står texten "Distansvalborg", "#distansvalborg" och "oru.se/distansvalborg"

På valborgsmässoafton klockan 21.00 sänds årets valborgsmässofirande från Örebro slott med körsång, vårtal och digitala fyrverkerier.
– I denna tid är det viktigare än någonsin att få känna samhörighet och fira in våren och ljuset tillsammans, säger Fredrik Berglund, konstnärlig ledare för Valborgsmässofirandet i Örebro 2021.

Valborgsmässofirandet i Örebro 2021 sänds den 30 april klockan 21.00 på oru.se/distansvalborg eller via Facebook.

Tusentals örebroare samlas varje år för att sjunga in våren tillsammans vid det stämningsfulla valborgsfirandet vid Örebro slott. På grund av coronapandemin firade vi tillsammans digitalt i fjol. Även detta år bjuder Örebro universitet, Länsstyrelsen i Örebro och Örebro kommun på ett digitalt firande som sänds på valborgsmässoafton från Örebro slott.

– Valborgstraditionerna är starka i Örebro och på universitetet. Att få arrangera detta tillsammans med Örebro kommun och Länsstyrelsen är viktigt och vi hoppas verkligen att alla vill vara med i denna manifestation för Örebro och våren, säger Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet.

Klockan 21.00 den 30 april startar sändningen av valborgsfirandet från slottet. Det bjuds på vårhälsningar, tal, fyrverkerier och sång och musik av Örebro studentsångare under konstnärlig ledning av Fredrik Berglund.

”Digitalt ger också vårkänsla”

Det kommer inte att tändas någon valborgsmässobrasa utanför slottet.

– För många är det en tradition att fira valborg vid Örebro slott. Men i år kan du, var du än befinner dig i länet, ta både firandet och slottet hem till dig. Digitalt ger också vårkänsla, säger landshövding Maria Larsson.

Alla är välkomna att följa programmet på oru.se/distansvalborg eller via Facebook. Evenemanget kommer att teckentolkas.

– I en tid då gemensamma upplevelser och möten mellan människor har blivit en bristvara behöver vi mer än någonsin känna oss som en del av en helhet. Som ett samhälle! Det är ett fint initiativ som tas och som verkligen gör att vi som lever här får energi att kämpa vidare i pandemins spår, samtidigt som vi välkomnar en efterlängtad vår, säger Kenneth Handberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Örebro kommun.

Text: Anna Lorentzon
Bild: Fredrik Birath