Två Örebrostudenter i final

Niklas Busck och Kevin Ewerlöf

Över 5 000 studenter tävlade om sommarjobbet som koncernchef för Adecco. Åtta har gått till final och två av dessa är Örebrostudenterna Kevin Ewerlöf och Niklas Busck. Nu har de en vecka på sig att samla tillräckligt med röster för att ta hem jobbet.

Varje år har bemanningsföretaget Adecco en tävling för studenter där vinnaren får vikariera som koncernchef en sommar. Kevin Ewerlöf går andra terminen på juristprogrammet och Niklas Busck är på termin sex på civilekonomprogrammet. Båda hämtar inspiration för ledarrollen inte bara från studierna utan även från idrotten.

– Som fotbollsspelare vet jag hur viktig lagandan är. Jag är övertygad om att nyckeln till framgång är engagerade medarbetare som känner arbetsglädje. Jag fick dessutom testa rollen som ledare under min tid i det militära, säger Niklas Busck.

– Mitt ledarskap har växt fram ur hockeyn. Jag har varit både spelare och tränare för juniorer på elitnivå. Hockeyn har lärt mig vikten av att arbeta i team och lyfta fram andras förmågor framför mina egna. Jag vill förena idrottens vinnarmentalitet med företagskulturen, säger Kevin Ewerlöf.

En tuff process

De har gått igenom en tuff process. Först blev de över 5000 tävlande 300. Personlighet, problemlösning och strategisk förmåga har satts på test. 300 blev 100 som sedan blev 20. Efter djupintervjuer med en konsult som arbetar med att rekrytera chefer blev det bara åtta kandidater kvar.

– Juristutbildningen har lärt mig att lösa problem och testerna visade att jag är saklig, målmedveten och bra på att inspirera andra, säger Kevin.

– Min utbildning i organisation och ledarskap har gett mig en bra teoretisk grund att stå på. Testerna visar att jag är målorienterad, utåtriktad och bra på att engagera andra, säger Niklas.

Du kan rösta

Nu har du chansen att rösta på studenterna. De tar med sig rösterna in i finalen som är i Stockholm 2-3 maj. Väl där blir det ytterligare ett test. Så här säger rekryteringskonsulten om Örebrostudenterna:

– Niklas är idérik och en frisk fläkt och smittar av sig med sitt glada sätt.

– Kevin har en mycket hög ambitionsnivå och triggas av högt satta mål.

Ingen av dem känner den minsta oro inför utmaningen att leda ett stort företag.

– Vinner jag blir det en av mina största utmaningar men jag känner att jag har företaget i ryggen och är inte orolig, säger Kevin.

– Det är min dröm att bli ledare för ett företag. Att få chansen att prova skulle bara vara roligt, säger Niklas.

Text och foto: Linda Harradine och Oliver Harradine