Växtbaserad frukost och tarmhälsa i fokus i ny studie vid Örebro universitet

Forskningsteamtet i Blue Muffin studien

Vid Örebro universitet pågår just nu en forskningsstudie som undersöker hur en växtbaserad proteinfrukost påverkar kroppen – från magsäck till tarmmikrobiota. Studien, “Blue muffin”, fokuserar på hur olika komponenter i växtbaserad kost bryts ned i mag–tarmkanalen och hur detta påverkar tarmens bakterier.

När tarmbakterier bryter ned maten bildas ämnen som kan spela en viktig roll för bland annat ämnesomsättning, immunförsvar och mag–tarmhälsa. Genom att studera dessa processer vill forskarna bidra med ny kunskap som på sikt kan ligga till grund för mer träffsäkra kostrekommendationer – särskilt kopplat till växtbaserad kost och proteinintag.

Studien genomförs under 2026 på campus USÖ och omfattar flera moment där deltagarna följs med hjälp av olika mätmetoder. Forskarna samlar bland annat in biologiska prover och använder modern teknik för att få en djupare förståelse för vad som händer i kroppen efter en måltid.

Nyligen genomfördes studiens första test. Forskarteamet – Samira Prado, Victor Castro Alves, Vera du Buf, Natalie Sundberg och Elisa Gutiérrez-Navarro – följde processen när testmåltiden genomfördes.

Studien är en del av ett bredare forskningsarbete inom Food & Health, där gruppen arbetar med flera projekt finansierade av olika aktörer, bland annat Lantmännen (Blue Muffin-studien), FORMAS (ADAPTide) och EU (FIBRE-MATCH).

Text: Nina Jansson
Foto: Nina Jansson