Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS)

Ministern fick tanka virtuellt flygplan: ”Örebro ligger långt framme”

Helene Hellmark Knutsson med VR-glasögon

Visst var det lite svårt att tanka det virtuella Jas-planet – men Helene Hellmark Knutsson var mycket nöjd efter onsdagens besök på Örebro universitet. – Väldigt roligt att Örebro ligger så långt fram inom den nya tekniken, förklarade ministern för högre utbildning och forskning.

Helene Hellmark Knutsson (S) besökte Örebro universitet för att ta del av satsningen på civilingenjörsutbildningarna med inriktning på datateknik respektive industriell ekonomi. Våren 2015 fick universitetet rätt att utfärda civilingenjörsexamen och hösten 2016 startade de två programmen.

– En jätteviktig satsning. Det råder en skriande brist på ingenjörer och Sverige är ett industriland med många världsledande teknikföretag. Därför är det oerhört viktigt att hitta rätt kompetens även för framtiden. Detta utvecklar dessutom Örebro till ett breddat universitet med utbildningar till allt från lärare till läkare, civilingenjörer med mera. Att inriktningen varit lyckosam visar ju topp 400-placeringen i Times Higher Education, berömde Helene Hellmark Knutsson.

”Ett innovativt grepp”

Ministern ville även veta mer om universitetets strävan att samverka mer med näringslivet inom teknikområdet. Fyra samverkanslektorer är på väg att rekryteras och de kommer att dela sin tid mellan forskning, undervisning och samverkan med i första hand tillverkningsindustrin, logistik- och IT-branschen.

Den första samverkanslektorn kommer att vara på plats i nästa vecka och de övriga tre tjänsterna är på väg att tillsättas.

– Det här är en strategisk satsning som är mycket spännande. Vi ser att det är så här man kan bygga och stärka forsknings- och innovationsmiljöer, genom att samverka med näringsliv och offentlig sektor. Örebro universitet har tagit ett innovativt grepp som ska bli spännande att följa, sammanfattade ministern.

Onsdagens besök inleddes med ett möte i styrelserummet, där Helene Hellmark Knutsson fick information om universitetet. Därefter var det dags att träffa lärare och studenter på civilingenjörsprogrammen. Tillsammans med universitetsledningen och representanter för näringslivet diskuterade hon med studenterna under en lång stund. Vikten av att slutföra sina studier och nyttan av att plugga utomlands var några av många saker som togs upp.

Helene Hellmark Knutsson pratar med studenter på civilingenjörsprogrammet

Tankade virtuellt Jas-plan

Men det fanns även plats för lite skratt och lek. Helene Hellmark Knutsson fick ta på sig ett par VR-glasögon för att försöka tanka ett virtuellt Jas-plan.

– Det gick väl så där för mig, men med lite övning så skulle jag nog klara av att tanka ett Jas-plan, skrattade Helene Hellmark Knutsson efteråt.

Den virtuella miljön är byggd av studenter, vilket imponerade på ministern. Över huvud taget berömde hon Örebro universitets satsning på den nya tekniken.

– Det är väldigt spännande och roligt att ni ligger så långt framme med den nya tekniken, robotar och AI. Det kan vara svårt att bygga upp miljöer för utbildning och forskning inom det här området, men här har man gjort det. Örebro universitet har jobbat målmedvetet och har en stark grund att stå på. Det är positivt.

Daniel var positiv

Positiv var även studenten Daniel Mirza efter att ha träffat Hellmark Knutsson.

– Jag tyckte det var väldigt lärorikt. Man fick en inblick i hur andra ingenjörer tänker och att politiker, näringslivet och universitetet stöttar och tror på oss, förklarade han.

Efter besöket på universitetet fortsatte Helene Hellmark Knutsson sin resa i länet genom att besöka Fjugesta företagsby och Baggängens vårdcentral i Karlskoga.

Text och foto: Mattias Frödén