Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS)

Utmaning: Lär datorn måla som din favoritkonstnär

En datoranimerad bild av Örebro universitet och ingenjör Mårten Karlberg

AI-ingenjören Mårten Karlberg har tagit fram en bild över Novahuset med samma teknik som används i Deep Art Challenge.

Det är ingen konst för en dator att skapa konst. Det är i alla fall förhoppningen i Deep Art Challenge. Med hjälp av AI ska datorer måla tavlor i samma stil som deltagarnas favoritkonstnärer.

Utmaningen Deep Art Challenge – som är uppbyggd i tre moment – lanseras av AI Impact Lab på Örebro universitet. Tanken är att alla studenter som är intresserade kan vara med. I första steget ska deltagarna låta datorn efterlikna stilen av den amerikanske konstnären Bob Ross.

– Han har målat många naturmotiv med berg och starka färger. Utmaningen blir att mata in data och lära datorn konstnärens stil, så att datorn kan skapa en egen bild som följer stilen. Det fungerar bäst med hyfsat homogena tavlor, därför är Bob Ross bra att börja med, säger ingenjören Mårten Karlberg, domare och tävlingsansvarig.

Steg för steg

Bilderna skapas genom att logga in på en vetenskapsplattform och mata in data i en steg för steg-guide. I del två gör deltagarna om processen, men den här gången överger de Bob Ross och matar istället in data från sina favoritkonstnärer.

– Det behövs inga förkunskaper i programmering, och det tar mindre än en timme att bli klar. Sedan kan man försöka förbättra resultatet genom att förändra i parametrarna, säger Mårten Karlberg.

I de två första stegen genereras lågupplösta bilder. Den som vill få en verklig utmaning kan ta sig an det tredje tävlingsmomentet, och skapa högupplösta versioner av Bob Ross-målningar.

– Här krävs kunskaper i programmering, det kan bli väldigt tunga beräkningar, säger Karlberg.

Utser bästa bidragen

Konstverken kommer att samlas i ett galleri på nätet, och det blir även en visning på plats på universitetet. Utmaningen är öppen hela sommaren, och till hösten utses de bästa bidragen.

AI Impact Lab har även tidigare arrangerat evenemang där kultur och artificiell intelligens möts. I höstas hölls Music Tech Fest där deltagarna skapade musik med hjälp av AI.

Text: Mikael Åberg
Bild: Mårten Karlberg och Mikael Åberg