This page in English

Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS)

Snabbare utbildning genom AR: "AI kan förbättra tekniken ytterligare"

Under hösten har utbildning genom augmented reality, AR, testats på Kopparbergs Bryggeri. Nästa steg är att tillföra ett lager av artificiell intelligens, vilket kommer att göra utbildningen mer individanpassad.

– Visionen med Augmentor är att hitta ett sätt där vi kan förbättra AR-tekniken med ett lager av AI. Det innebär att systemet kommer att kunna anpassa sig till användarens behov, berättar Amy Loutfi, professor och vicerektor för artificiell intelligens vid Örebro universitet.

Projektet Augmentor är ett samarbete mellan Örebro universitet, Alfred Nobel Science Park, IT-konsultbolaget Nethouse och Kopparbergs Bryggeri. Målsättningen är att skapa kortare inlärningstider och ökad trygghet för operatörer på bryggeriet.

Adam Fallström, operatör på Kopparbergs Bryggeri, är en av dem som har fått testa den nya tekniken.

– Det har varit kul och lärorikt. Det har funkat bra direkt. Framtiden ser ljus ut, säger han.

Text och film: Anna Lorentzon

Här kan du läsa mer om projektet.