Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS)

Universitetet lyfter AI- och robotikforskning

Artificiell intelligens var på allas läppar när Örebro universitet igår för första gången arrangerade vårmingel. – Det är ett bra initiativ från universitetet att förena de olika samhällssektorerna på det här sättet, säger Rickard Simonsson, regiondirektör på Region Örebro län.

– Det är ett väldigt snabbt växande fält där Örebro universitet har en ledande position och vi vill möta vår omvärld med detta, säger rektor Johan Schnürer.

Eftermiddagen inleddes med föreläsningar av kommunikationsstrategen Per Schlingmann och Amy Loutfi, professor i informationsteknologi. Per Schlingmann pratade om hur utvecklingen av ny teknologi både förändrar och utmanar alla branscher men också skapar nya möjligheter.

– Samtidigt värderar vi allt högre det som inte kan digitaliseras, som möten mellan människor, sade han.

Amy Loutfi berättade bland annat om satsningar som Örebro universitet gör i samarbete med regionen. Ett exempel är testplattformen AI.MEE som ger regionföretag möjlighet att testa nya lösningar inom robotik, AI och automation i ett tidigt skede. Ett annat är utbildningsinitiativet Smart(er) som erbjuder kostnadsfria kurser inom AI och autonoma system till företagsanställda.

Ett tillfälle för möten

Efter föreläsningarna fick gästerna chansen att titta närmare på några av forskningsmiljön Centrum för tillämpade autonoma sensorsystems, AASS, robotar och fortsätta diskutera AI och robotik med Örebroforskarna.

Den musikaliska underhållningen stod Stenhammarkvartetten för och gästerna bjöds på mingelmat från Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

Årets vårmingel är det första i en ny satsning på en årlig mötesplats för kunskap och samtal, inramade av musik och smakupplevelser.

Närmare 150 personer gästade Örebro universitets första vårmingel som i år hade tema artificiell intelligens. På gästlistan fanns bland annat representanter från regionen, kommuner och företag.

Många av forskningsmiljöns AASS samarbetspartners var på plats. Rektor Johan Schnürer tillsammans med Amy Loutfi, professor i informationsteknologi och Jonas Albertsson, vd Epiroc (till vänster i bild).

Per Schlingmann, kommunikationsstrateg, höll en föreläsning om globalisering, urbanisering, digitalisering och hur vikten av mänskliga möten ökar i en digital värld.
– Idag har det handlat väldigt mycket om teknologin och teknologins betydelser och jag betonar det som teknologin inte kan göra, nämligen mänskliga möten.

För kvällens musikaliska underhållning stod Stenhammarkvartetten, Artist in Residence vid Örebro universitet. Men gästerna fick även höra musik skapad av AIVA (Artificial Intelligence Virtual Artist) när de välkomnades in i Musikhögskolans aula.

Gästerna fick tillfälle att se och interagera med robotar som forskarna knutna till AASS arbetar med. Kommunalrådet i Lekeberg, Wendla Thorstensson, var nyfiken på Pepper – en social robot som kan bli en del av framtidens äldrevård.

– Det forskningssamarbetet som vi har byggt upp tillsammans med Örebro universitet under de senaste sex åren har betytt väldigt mycket för oss. Att universitet nu utbildar civilingenjörer ser vi också som ett sätt att på lång sikt säkra kompetensförsörjningen i Karlskoga, säger Göran Backlund från Saab Dynamics. Han berättade också att både Per Schlingmanns och Amy Loutfis föreläsningar väckte nya tankar och reflektioner.

Professorerna Karin Hedström och Amy Loutfi har under våren bjudit in forskare från hela universitetet till två tvärvetenskapliga seminarier. Målet är att tillsammans
utveckla ny mångvetenskaplig forskning kring utvecklingen, användningen och effekterna av artificiell intelligens och digital teknik.

Forskaren Rafael Mosberger visade hur ett avancerat kamerasystem som känner igen människor kan minska risken för olyckor på arbetsplatser.

– Det är ett bra initiativ från universitetet att förena de olika samhällssektorerna på det här sättet. Forskningen inom AI vid Örebro universitet betyder väldigt mycket och den kommer att betyda allt mer framöver och vi kommer att ha stor nytta av den i vår region. Jag ser också att det finns ännu större utvecklingspotential som vi måste ta tillvara, säger Rickard Simonsson, regiondirektör på Region Örebro län.

Andreas Rask, Ahro AB, skakade hand med lagerroboten – en självkörande robot som effektiviserar lagerplock.

– Det har varit en helt fantastiskt kväll, späckat av upplevelser, intressanta föreläsningar och musik. Man får en pusselbit till när det gäller hur man kan förhålla sig till teknikutveckling och digitalisering. Jag lärde mig mycket, som även är relevant för oss som fastighetsbolag, säger Cecilia Nielsen, kommunikationsdirektör, Akademiska hus.

Kocken Christofer Johansson och tidigare student vid Restaurang och hotellhögskolan i Grythyttan fick toppbetyg för mingelmaten av gästerna. Maten lagade han tillsammans med två studenter från Kulinarisk kock och måltidskreatör-programmet. På bilden från vänster: Isaac Monero, Christofer Johansson och Johan Gelberg.