This page in English

Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS)

Wallenberg på besök: ”Örebro ett center för AI”

Sara Mazur, Amy Loutfi, Johan Schnürer och Peter Wallenberg Jr under besöket på Örebro universitet.

I onsdags besökte Peter Wallenberg Jr och Sara Mazur, ordförande för AI-forskningsprogrammet WASP-AI, Örebro universitet för att titta närmare på lärosätets AI-forskning.
– Det här är ett universitet med ett tänk som är otroligt spännande, säger Peter Wallenberg Jr.

Peter Wallenberg Jr är ordförande för Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, som investerar över en miljard kronor på AI-forskningsprogrammet WASP-AI (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program). Ordförande för WASP-AI är Sara Mazur och i onsdags var de båda på besök på Örebro universitet.

– Det är faktiskt första gången vi är här på Örebro universitet. Vi är här i och med att Örebro universitet i dag är en del av WASP-AI och den AI-forskning som Wallenbergsstiftelserna har varit med att skapa. Vi ville komma hit och träffa den grupp som jobbar här, för att få en bättre förståelse för hur det kommer sig att Örebro har blivit ett center för AI, säger Peter Wallenberg Jr.

Peter Wallenberg Jr och Sara Mazur.

Peter Wallenberg Jr och Sara Mazur lyssnar på AI-forskaren Andrey Kiselev.

"Otroligt imponerad"

Först fick Sara Mazur och Peter Wallenberg Jr träffa universitetsledningen och några av AI-forskarna vid AASS, Centrum för tillämpande autonoma sensorsystem. Därefter väntade en rundvandring i de olika AI-forskningslabben på universitetet.

– Vi har varit här i ett par timmar och jag måste säga att jag är otroligt imponerad. Det här är ett universitet med ett tänk som är otroligt spännande och bra i sin utveckling, säger Peter Wallenberg Jr.

– Det är fantastiskt roligt att få vara här och träffa den här gruppen. Det vi har fått se är imponerande. I vår sfär är Örebro ett relativt nytt universitet och att få se hur långt fram universitetet ligger i forskningsfrågorna, kopplingen till industrin och även den bredd man har inom AI tycker jag är jätteroligt, säger Sara Mazur.

Peter Wallenberg Jr och Sara Mazur.

AI-forskaren Federico Pecora berättar om forskningsarbetet med att koordinera tre robotarmar för rektor Johan Schnürer, Peter Wallenberg Jr och Sara Mazur.

Hoppas ni att det här besöket ska skapa en ännu närmare kontakt och leda till ännu fler samarbeten mellan WASP-AI och Örebro universitet?

– WASP-AI är Sveriges största individuella forskningsprojekt i dag. Om Örebro har tagit ett kliv in i det och i dag är en vital del av det, så är det klart att det kommer bli fler framtida kontakter med Örebro universitet, säger Peter Wallenberg Jr och lägger till:

– Det är alltid kul att få komma till ett ungt och hungrigt universitet, som förstår att man är konkurrensutsatt även när det kommer till forskning och utbildning. Det gör det genast lite mer spännande, kreativt och nytänkande. Allting vi har fått se och höra här är otroligt spännande.

AI ska integreras i fler delar av universitetets verksamhet

Örebro universitet har länge haft en framstående och internationellt erkänd AI-forskning, tack vare forskningsmiljön AASS som leds av professor Amy Loutfi. I september utsågs Amy till vicerektor för AI, med målet att sprida och integrera AI i fler delar av universitetets verksamhet.

– Stödet som vi har fått från WASP-AI har verkligen lett till en signifikant förändring för AASS, där vi fortsätter att bidra till forskning av hög kvalitet samtidigt som vi skapar en inverkan i det svenska AI-landskapet, säger Amy Loutfi.

Örebro universitets rektor Johan Schnürer håller med.

– Örebro universitet har som ambition att göra Örebro till ett AI-nav i Sverige. Att Peter Wallenberg Jr och Sara Mazur väljer att besöka oss för att lära sig mer om vår AI-forskning är ett kvitto på att vi är på rätt väg. En av sakerna som vi har lyft fram under det här besöket är den stora bredden på vår AI-forskning. Tack vare den har vi goda förutsättningar att implementera och sprida våra kunskaper inom AI till fler discipliner inom lärosätet, säger Johan Schnürer.

Läs mer om universitetets arbete inom AI här.

Text och foto: Jesper Eriksson