Forskningscentrum Människa-Teknik-Miljö (MTM)

Örebroforskare prisades i Japan

Maria Björnsdotter ler när hon håller upp den plakett av glas hon fick när hon belönades med Otto Hutzinger-priset.

Maria Björnsdotter fick motta glasplaketten för årets Otto Hutzinger-pris. Hon är doktorand vid Människa-Teknik-Miljö (MTM) vid Örebro universitet.

Kemidoktoranden Maria Björnsdotter har prisats i Japan – både för sin forskning om farliga ämnen och för sitt sätt att presentera den.
– Det betyder mycket för mig, säger hon.

De fick The Otto Hutzinger Student Award 2019

Juan Ayala-Cabrera

University of Barcelona, Spanien

Maria Björnsdotter

MTM research center, Örebro universitet, Sverige

Vera Franke

SLU, Sverige

Yixiang Bao

Tsinghua University, Beijing, Kina

Makato Shimasaki

Ehime University, Matsuyama, Japan

Elena Kozlova

University of California Riverside, USA

Det var vid den internationella forskningskonferensen Dioxin2019 i Kyoto i Japan som doktoranden Maria Björnsdotter fick priset The Otto Hutzinger Student Award.

Det delas varje år ut till sex studenter eller doktorander som genomfört enastående presentationer av sin forskning. Både kvalitén på forskningen och själva framförandet inför publik bedöms. Det prestigefyllda priset har delats ut sedan 1996.

Maria Björnsdotter presenterade i år en jämförelse av metoder för att analysera en grupp av miljöföroreningar som inte bryts ner i naturen. Det var något som imponerande på juryn.

– Det betyder mycket för mig. Att det man gör betyder någonting och att man är bra på att presentera det, säger Maria Björnsdotter.

Kan innebära en risk

I sin forskning vid Örebro universitet tittar hon på ultrakortkedjiga högfluorerade ämnen. Det är kemikalier som finns i vanliga konsumentprodukter men också kan spridas till naturen, till exempel till vårt dricksvatten. Där finns en risk att de kan vara farliga för människor och djur.

För att undersöka hur ämnena sprids krävs en stor exakthet. Därför arbetar Maria Björnsdotter nu med att utveckla den mätmetod hon använder sig av.

– Vi behöver förbättra metoden för att kunna mäta lägre koncentrationer.

Undersöker Vätternvatten

Om två år ska hennes doktorsavhandling vara klar. Då ska hon bland annat ha studerat hur ultrakortkedjiga högfluorerade ämnen sprids till sjön Vättern.

Priset ger nu en extra energikick i det arbetet.

– Det blir en motivation för att fortsätta göra bra ifrån sig, säger Maria Björnsdotter.

Text och foto: Jesper Mattsson