Forskningscentrum Människa-Teknik-Miljö (MTM)

Mindre näring i bröstmjölk på grund av kemikalier

Tuulia Hyötyläinen och Matej Orešič.

Tuulia Hyötyläinen och Matej Orešič

Ny forskning visar att PFAS-kemikalier gör bröstmjölken mindre näringsrik.
– Det är nästan omöjligt för människor att undvika farliga kemikalierna. Därför måste vi visa vilka effekter de har och få skadliga kemikalierna förbjudna, säger Tuulia Hyötyläinen, professor i kemi vid Örebro universitet.

2,7 miljoner kronor för att undersöka hur kemikalier påverkar fetma, typ 2-diabetes och fettlever

Kan kemikalier agera som en motor och tillsammans med andra riskfaktorer snabba på utvecklingen av fettlever, fetma och typ 2-diabetes? Matej Orešič och Tuulia Hyötyläinen har fått 2,7 miljoner från danska Novo nordisk foundation för att undersöka detta.

– Vi vet för lite om vilken påverkan kemikalier har på vår hälsa. Men det finns flera studier som har pekat på en koppling och att riskerna är underskattade. I vår nya studie kommer vi undersöka detta närmare, säger Matej Orešič.

Forskarna ska analysera halter av olika miljögifter hos tre olika grupper som riskerar att utveckla eller redan lider av fetma, diabetes eller fettlever inte orsakad av alkohol.

Läs den vetenskapliga artikeln i Elsevier Environment International

Örebrostudien är först med att visa att kemikalierna förändrar bröstmjölkens sammansättning.

– Det är flera saker som händer samtidigt. Bröstmjölken är mindre näringsrik eftersom kemikalierna påverkar lipiderna, fettet. Det är mindre fett i bröstmjölken och dessutom ser vi att det mättade fettet ökar på bekostnad av det hälsosammare omättade, säger Tuulia Hyötyläinen, som genomfört studien tillsammans med Matej Orešič, professor i biomedicin vid Örebro universitet.

Bröstmjölken påverkar inte bara hur barnet växer utan också till exempel hjärnans utveckling, immunsystemet och tarmens bakterieflora.

Analyserat mammornas blod

I den här studien har forskarna analyserat mammornas blod och bröstmjölk och kvinnorna fick besvara frågor om vad de åt under graviditeten. Dessutom har de tagit avföringsprov på barnen.

– Flera tidigare epidemiologiska studier har visat att mammor med en högre nivå av PFAS i blodet ammar under en kortare tid, men man har inte kunnat förklara detta. Å andra sidan har djurstudier visat att PFAS  påverkar bröstkörtlarna och potentiellt  gör det svårare att amma.

– Vi tror att samma sak händer hos människor och att det är potentiellt därför  kvinnorna som har höga PFAS-halter inte ammar lika länge, säger Tuulia Hyötyläinen.

Sedan tidigare vet man också att kemikalierna överförs från mamman till barnet – både under graviditeten och med bröstmjölken. Örebroforskarna kunde se att kemikalierna påverkade barnens tarm – de hade en mindre utvecklad bakterieflora.

– Kvinnor får rådet att undvika viss mat under graviditeten men PFAS-ämnen har de samlat på sig under många år. De lagras i kroppen, säger Matej Orešič.

Undvik snabbmat

Även om det är svårt att undvika att få i sig kemikalierna är forskarnas råd att framför allt undvika snabbmat, eftersom det finns kemikalier i förpackningarna.

– Kemikalierna finns i högre grad i fisk skaldjur och kött, eftersom de tas upp i varje led och lagras. De finns även i matförpackningar i mataffären och i frukt och grönt, säger Tuulia Hyötyläinen.

Men även om kvinnor inte kan undvika att få i sig kemikalierna ska de fortsätta att amma.

– Självklart ska mammor fortsätta att amma sina barn, om möjligt.  Bröstmjölk är det absolut bästa för det nyfödda barnet, eftersom den är anpassad näringsmässigt till våra unika matsmältningssystem och immunsystem. Vi måste bara arbeta för att de farliga miljögifterna förbjuds och fasa ut dem, säger Tuulia Hyötyläinen.

Örebroforskarna kommer att gå vidare med en större studie med 380 kvinnor och deras barn.

Fakta PFAS-kemikalier

PFAS-kemikalier är en stor grupp ämnen. De är svåra att bryta ner och tas ofta upp av djur och växter. De har skapats för att stöta bort fett, smuts och vatten och finns i stekpannor, funktionskläder, skor, möbeltyger, matförpackningar, brandskum och skönhetsprodukter.

De är långlivade och många av dem har visat sig ha en negativ effekt på hälsan. EU har beslutat att förbjuda cirka 200 PFAS-ämnen från och med februari 2023. Det nya förbudet är resultatet av ett initiativ från Sverige och Tyskland. Men det finns flera tusen PFAS-ämnen i omlopp idag.

Text: Linda Harradine
Foto: Jasenka Dobric