Parallella sessioner


Elevhälsa och neurodiversitet

Samverkan i anpassad grundskola: ett pågående ULF-projekt
Thomas Barow, professor i pedagogik, Örebro universitet 
Mycket lite forskning tar upp situationen av elever som läser ämnesområden i den anpassade grundskolan. Under presentationen tematisieras bakgrund, struktur och första resultat av ett ULF-projekt som för närvarande genomförs på en anpassad grundskola i Lerums kommun. Syftet med projetet är att säkerställa rätten till bildning för elever som läser ämnesområden i anpassad grundskola.

Neurodiversitet – ett perspektivskifte i forskning och praktik
Sofia Österborg Wiklund, doktor i pedagogik med inriktning på vuxnas lärande, postdoktor i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, Umeå universitet samt Universitetet i Oslo
Neurodiversitetsperspektiv är del av en ny social rörelse samt ett växande forskningsfält. Det betonar skillnad snarare än brist, och exempelvis autism och adhd ses som en värdefull del av mänsklig neurokognitiv mångfald. Det är autister och adhd’are som själva sätter agendan för vilka frågor som är viktiga och hur samhällsförändring ska ske. Under sessionen ställs frågor om hur neurodiversitetsperspektiv kan förstås och användas i praktiken.


Läsning och IT

Evidensbaserade läsmetoder för tidig läsinlärning
Cecilia Nakeva von Mentzer, lektor i hörselvetenskap, Örebro universitet
För 25 år sedan publicerade Anita Hjälme sin avhandling om läsdebatten där hon analyserade den pedagogiska kontrovers kring läsinlärningsmetoder som ägde rum i Sverige under senare delen av 1970-talet. I huvudsak rörde debatten två lästeoretiska synsätt, ”phonics” eller ”comprehension”, dvs. ljudinriktad eller förståelseinriktad läsinlärning. I denna presentation kommer forskningsresultat från respektive synsätt presenteras. Jag kommer likaså diskutera olika dimensioner, från den läsmetodiska till den utbildningspolitiska, som synsätten kan förstås ifrån.

Hur kan digitaliseringen av skolan användas som inkluderande verktyg? Teoretiska och praktiska aspekter
Josefine Karlsson, lektor i pedagogik, Örebro universitet
Med detta bidrag återges resultaten från ett samverkansprojekt där universitet, kommun, och skolor samarbetade kring språkfrämjande digitala verktyg och på det sättet verkade för professionsutveckling för alla inblandade och inkluderande skolor. Samarbetet har bidragit till att se ansvarsområden för olika aktörer när det gäller elevers lärande vilket kan sammanfattas som att det krävs ett gemensamt ansvar för att skapa inkluderande skolor med hjälp av digitala verktyg.


Elevers rättigheter och främjande faktorer

Barns rättigheter i anpassad grundskola
Helena Yourston, doktorand i pedagogik, Örebro universitet
Presentationen kommer att baseras på Helena Yourstons avhandlingsprojekt som undersöker lärarens roll i att utbilda barn som har intellektuell funktionsnedsättning om deras rättigheter. Det finns dock väldigt lite forskning om hur undervisning för barns mänskliga rättigheter går till gällande barn med intellektuell funktionsnedsättning. Helena kommer att presentera sin pågående forskning som handlar om undervisning för barns mänskliga rättigheter.

Närvarofrämjande insatser och skolans lärmiljö ur elevperspektiv
Åsa Sjölund, specialpedagog, Västerås kommun, Hanna Bergdahl, specialpedagog, Fellingsbro folkhögskola, Anna Fransson, specialpedagog 7-9, Tibro kommun, Nina Stenbjörn, specialpedagog F-5, Botkyrka kommun
Bidraget bygger på två examensarbeten från Specialpedagogiska programmet, Örebro universitet. Sjölund och Bergdahls studie visar att närvarofrämjande insatser med salutogen utgångspunkt ur relationellt perspektiv behöver få större utrymme, framför allt i skolans pedagogiska lärmiljö. För att nå ditt behöver specialpedagogen inta en mer aktiv och tongivande roll i arbetet som bedrivs. Fransson och Stenbjörn bidrar i sin studie med kunskap om vilka faktorer i skolans lärmiljö som leder till framgång ur ett elevperspektiv. Resultatet visar att läraren är den viktigaste aspekten för tillgänglig lärmiljö genom tillitsfulla relationer samt varierad och differentierad undervisning. I sessionen presenteras och diskuteras studiernas resultat.


Stöd genom Specialpedagogiska skolmyndigheten

Kompetensprofil för lärare
Zoe Leffler, utredare SPSM, Emma Herou och Charlotta Hallmans, SPSM 
Presentationen kommer att fokusera på det europeiska projektet Teacher Professional Learning for Inclusion (TPL4I) som pågick mellan 2018-2022 och som hade till syfte att identifiera vilka kompetenser, förhållningssätt och värderingar lärare behöver erövra för att inkludera alla barn och elever. I projektet granskades 26 länders styrdokument för att tydliggöra kärnkompetenser för att ge alla barn rätten till en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Utifrån dessa kärnkompetenser presenteras den kompetensprofil som finns framtagen och hur den är anpassad till svensk utbildningskontext.

Specialpedagogiskt inkluderande stöd
Joel Rutchman, rådgivare SPSM, Emma Herou och Charlotta Hallmans 
Presentationen kommer att fokusera på resultaten från 26 medlemsländers kartläggning av sitt specialpedagogiska stöd och vilka huvudprinciper som togs fram för att organisera och utveckla det specialpedagogiska stödet mot en mer inkluderande skola. Sex principer tagits fram som kan vägleda verksamheter som vill utveckla sitt specialpedagogiska stöd och vi har anpassat dessa till de svenska styrdokumentens och elevhälsans uppdrag. Under presentationen kommer de sex principerna att förtydligas.