Perspektiv på AI – för rektorer


Perspektiv I: Johan Lundin, Göteborgs universitet

AI och samhälle: skolans uppdrag

Förskolan och skolan står mitt i en digital samhällstransformation där AI inte bara förändrar verktygen vi använder, utan själva villkoren för lärande, undervisning och kunskap. AI förstärker och omformar vad som är relevant att lära, hur undervisning organiseras och vilka värden förskolan och skolan ska främja. För att möta detta ansvar behöver förskolan och skolan inte bara anpassa sig – utan aktivt delta i att forma hur AI används i utbildning. Fyra transformationer är särskilt viktiga: Förändrade skolämnen, Ny organisering av undervisning, Nya infrastrukturer för lärande, Skiftande målsättningar och värderingar

Skolledare och lärare behöver utveckla strategier som både möter teknikens påverkan och stärker förskolans och skolans demokratiska uppdrag – i en tid där AI blir alltmer central i samhället. Under diskussionen kommer vi att fånga upp de utmaningar som deltagarna upplever kring de fyra transformationerna.


Perspektiv II: Marie Utterberg Modén, Göteborgs universitet

Rektorer och AI med fokus på policy

Passet inleds med en översikt av aktuella policydokument och riktlinjer för AI i förskolan och skolan, både på internationell och nationell nivå. Här belyses vilka intentioner som lyfts fram i dokumenten. Mot denna bakgrund diskuteras vilka förutsättningar svenska förskolor och skolor har att agera utifrån strategiska och etiska perspektiv. När tydliga nationella riktlinjer saknas hamnar ansvaret på rektorer, vilket skapar osäkerhet och ojämlika förutsättningar mellan skolor. Passet bygger på forskning om AI i förskolan och skolan, med särskilt fokus på skolledares ansvar, organisatoriska dilemman och behovet av lokalt förankrade riktlinjer.

Vår forskning visar hur rektorer, lärare, elever och pedagogiska utvecklingsledare drivs av delvis motstridiga motiv i mötet med generativ AI, vilket skapar utmaningar i skolans vardag. Rektorer hamnar i ett spänningsfält där krav på likvärdighet, effektivitet och professionell autonomi kolliderar. Nationella riktlinjer saknas men förväntningarna på lokalt ledarskap är höga.


Perspektiv III: Erik Winerö, Göteborgs universitet

AI och praktik, lärande och kunskap, bedömning

AI förändrar inte bara arbetssätt i förskolan och skolan, utan påverkar även vår syn på vad som är viktig kunskap. För att rusta rektorer inför denna utveckling krävs en grundläggande förståelse både för vad teknologin faktiskt är, vad den kan och inte kan göra, och för vad kunskap och lärande i grunden innebär.

Pedagogers och lärares arbete med dokumentation och bedömning utgör konkreta exempel: Hur kan AI användas för att stödja analysen av barns och elevers lärande utan att det professionella omdömet och den pedagogiska reflektionen försvagas? Och hur ska vi förstå elevers användning av AI? Vad är ett uttryck för fusk och vad är ett rimligt stöd i lärandet?

I detta pass diskuterar vi hur skolledare, både inom förskola och skola, kan leda en utveckling där AI används medvetet och klokt, där lärandet stärks och där kompetensen hos barn, elever och personal bevaras och utvecklas. Vi lyfter också vikten av att skapa gemensamma strukturer och riktlinjer för AI-användning, så att lärande och kunnande kan dokumenteras och bedömas på ett rättvist och meningsfullt sätt. Passet tar sin utgångspunkt i deltagarnas egna erfarenheter och frågor.