Naturvetenskapligt didaktiskt nätverk 12 september 2024

12 september 2024 15:15 – 17:00 Lokal meddelas ungefär en vecka innan nätverksträffen till den mailadress du anger i anmälan.

En lärare och elever

RUC - Regionalt utvecklingscentrum välkomnar dig som lärare i naturvetenskapliga ämnen, skolledare, lärarutbildare och forskare inom naturvetenskapligt didaktiska områden till ännu en nätverksträff.

Flickors intressen kopplat till naturvetenskapliga ämnen

Ulrika Sultan

Nätverksträffen leds av Ulrika Sultan, doktor i teknikens didaktik vid Örebro universitet.

Varför väljer inte fler ungdomar naturvetenskapliga och tekniska utbildningar? Hur kan vi få fler ungdomar, från varierande bakgrunder, att välja denna typ av utbildningar? En ledtråd är naturvetenskapligt och tekniskt kapital. Ju mer naturvetenskapligt och tekniskt kapital ungdomar har, desto troligare är det att de vill studera vidare inom naturvetenskap och teknik och att de identifierar sig med ämnena. Men hur står det till med flickorna? Vad vet vi om flickors intresse och val? Vid denna nätverksträff får du att få ta del av den senaste forskningen i ämnet.

Nätverksträffen kommer ge möjlighet till diskussion och erfarenhetsutbyte i regionalt blandade grupper. Stort utrymme kommer att lämnas till deltagarnas egna frågor och tankar.

Individuell anmälan krävs. Deltagande är kostnadsfritt. Vi bjuder på kaffe.
Anmälan är bindande och uteblivet deltagande kan komma att debiteras. Meddela därför eventuell avanmälan i god tid.

Anmälan öppnar vecka 21.

Välkommen!

Vid eventuella frågor kontakta
Jenny Rosén, administratör RUC - Regionalt utvecklingscentrum