AI engagerar regionens företag: ”Vi är många som vill få saker att hända”

Bilden visar Mats Nordlund på Zenuity.

"Börja litet och kom igång snabbt" är Mats Nordlunds tips till företag som vill närma sig AI.

Hur hänger man på den snabba utvecklingen inom artificiell intelligens, AI? Den frågan engagerade ett femtiotal besökare från regionens näringsliv vid ett inspirationsseminarium om trender inom AI som arrangerades av Creative AI Örebro.

Inspirationsseminariet på Örebro universitet arrangerades av Örebro universitets AI Impact Lab som tillsammans med Epiroc och Creative house driver nätverket Creative AI Örebro.

AI Impact Lab är en neutral part som också stöttar andra evenemang och nätverk kring AI, som till exempel AI-studentnätverket vid Örebro universitet.

AI Impact Lab är en del av den nationella plattformen AI Innovation of Sweden, ai.se.

Mats Nordlund är chef för forskning och utveckling på Zenuity, ett företag som utvecklar mjukvara till Volvos självkörande bilar. Han är också involverad i AI Innovation of Sweden, där Örebro universitet ingår genom AI Impact Lab. Förra veckan besökte Mats Nordlund Örebro universitet för att berätta om de senaste trenderna inom AI.

– Inom fordonsindustrin där jag jobbar ser vi just nu den största förändringen sedan förbränningsmotorn kom. Det handlar om allt från elektrifiering till uppkoppling och självkörande bilar, berättade han.

Men även andra branscher berörs av den snabba teknikutvecklingen. Då gäller det hänga med, särskilt om man har ambitionen att inte bara följa, utan också vill leda, menar Mats Nordlund.

– Se till att din företagsledning förstår grunderna inom AI, gå gärna in i samarbeten med forskare på universitetet och fokusera på att hitta en egen nisch i stället för att försöka springa ikapp på alla områden. Börja litet och kom igång snabbt, tipsade han.

Etiska frågor viktiga

En viktig fråga att fundera över är också hur ett företags kunder ställer sig till AI. Mats Nordlund berättade om en rad exempel på när AI har använts för tveksamma ändamål.

– Deepfake är kanske det ni har hört mest om, som till exempel fejkade filmer där presidenter ser ut att säga något de aldrig har sagt.

Det finns också exempel på algoritmer som tränats på för liten mängd data, som när Googles algoritm för ansiktsigenkänning i en fotoapp häromåret taggade människor med mörk hud som gorillor.

– Det är superviktigt att de etiska frågorna lyfts in i forskningen, det har vi nytta av inom industrin. Man måste alltid göra etiska överväganden och fundera över hur ny teknik kan komma att användas i framtiden, säger Mats Nordlund.

Kunskap om AI viktigt i framtiden

Kommer AI att ta alla våra jobb, undrar en av besökarna.

– Den frågan får jag ofta och jag brukar svara att personer som använder AI kommer att ta jobben ifrån dem som inte gör det. På samma sätt som personer som jobbar med internet har tagit över jobben från dem som inte jobbar med internet. En läkare som använder sig av AI gör ett bättre jobb, men AI ersätter inte läkaren, säger Mats Nordlund.

Bilden visar Jenny Emerén i robotlabbet.

Jenny Emerén, vd för Handelskammaren Mälardalen.

En av gästerna vid eventet på Örebro universitet var Jenny Emerén, vd för Handelskammaren Mälardalen.

– Det var jättespännande att få en överblick av vad som händer inom AI. Jag skulle gärna vilja höra ännu mer om de etiska utmaningarna som finns med AI, säger hon.

Nytt nätverk skapar mötesplats

På plats fanns också Mathias Farnebo, vd på Moonlighting Industries och en av grundarna till AI-nätverket som arrangerade dagens event.

– Jag jobbar med computer vision och är intresserad av allt som rör sensorer och att kunna identifiera personer – och kopplingen till etik. Om vi kan identifiera människor, hur hanterar vi det på ett klokt och ansvarfullt sätt? I robotlabbet idag har vi sett exempel på hur man faktiskt kan följa folk på ett anonymiserat sätt. Det triggar fantasin.

Bilden visar Mattias Farnebo i robotlabbet.

Mattias Farnebo, vd för Moonlighting Industries.

Mathias Farnebo tycker att en av de stora vinsterna med AI-nätverket är att det skapas en mötesplats för alla i regionen som är intresserade av AI, vilket ger en möjlighet att knyta viktiga kontakter.

– Vi som vill bygga saker får en möjlighet att träffa forskare, specialister och studenter som är framtida talanger. Vi får också träffa bolag som har en massa data och behov – och vara en länk mellan de enheterna. Bakom allt det här har vi innovationsstödsystemet i Örebro som kan stötta alla de här projekten. Det finns väldigt många ”doers” här som vill få saker att hända, säger han.

Camilla Ulvmyr, verksamhetsledare för AI Impact Lab, tror att nätverket kommer att bli extra betydelsefullt när det gäller att stötta start-ups inom AI.

– Vi ser många startup-bolag som har intresse och vill veta mer om AI. Det är också roligt att vi nu får stötta och bli en del av det nätverk som Creative House tidigare dragit igång. Det är när man möts som det kan formas nya idéer och samarbeten, säger hon.

Text och foto: Anna Lorentzon