AI Impact Lab lanserar AI-lots – ska ge företag och organisationer stöd på sin AI-resa

Kvinna skriver på en whiteboard-tavla.

För att hjälpa företag och organisationer att ta nästa steg på sin AI-resa, lanserar AI Impact Lab nu en AI-lots.

Hur vet jag om AI kan lösa mitt problem? Hur kan jag ta reda på om min AI-innovation verkligen är unik? Var kan jag hitta AI-företag som kan hjälpa mig vidare? Artificiell intelligens är ett stort och komplex område. För att stötta företag och organisationer på sina AI-resor, lanserar AI Impact Lab nu en AI-lots.
– Det finns en stor nyfikenhet kring AI, säger Camilla Ulvmyr på AI Impact Lab.

AI Impact Lab – ett samarbete mellan Örebro universitet och Region Örebro län – är industrins och den offentliga sektorns ingång till AI-kompetensen vid Örebro universitet. AI Impact Lab är också värd för Örebronoden inom AI Sweden, Sveriges nationella center för artificiell intelligens.

Får svar direkt från AI Impact Lab

AI Impact Labs mål är att stärka regionens utveckling inom artificiell intelligens genom att fungera som en mötesplats där företag och offentlig sektor får tillgång till den senaste kunskapen inom AI. Tanken med AI-lotsen är att skapa en plattform där aktörer i samhället kan ställa sina AI-relaterade frågor direkt till AI Impact Lab och få hjälp att komma vidare.

Camilla Ulvmyr.

– Vi upplever att det finns en stor nyfikenhet kring AI och det är många som har frågor om vad implementering av AI innebär och kan bidra till. AI-lotsen ska fungera som en ingång där du på ett enkelt sätt ska kunna ställa frågor och även få dem besvarade. Vi vill också samla de vanligaste frågorna och på så sätt dela dem med andra som är nyfikna på AI, säger Camilla Ulvmyr på AI Impact Lab.

Bygger upp en bank av vanliga frågor och svar

På hemsidan för AI-lotsen finns ett formulär där frågorna ställs och skickas till företrädare för AI Impact Lab, som sedan svarar inom en vecka. Vanliga och ofta återkommande frågor publiceras – i anonymiserad form – på hemsidan, för att på så sätt bygga upp en kunskapsbank som regionens företag och organisationer kan ta del av.

Läs mer om AI-lotsen här.

Text: Jesper Eriksson