Almedalsveckan har inletts: Samtalet stärker demokratin

– Vi tillhör den krympande minoritet av mänskligheten som lever i en demokrati.
Med de orden inledde Erik Amnå, professor emeritus i statskunskap, sitt tal under invigningen av Almedalsveckan 2026 – Sveriges största demokratiska mötesplats.
I en värld av polarisering är det viktigt att mötas, för i samtalet sker förändringen. I en demokrati behöver alla röster höras och alla perspektiv få plats. Vi måste också arbeta med vår demokrati varje dag.
– Samhället är allas vårt ansvar. Vi måste skydda institutionerna och värna de normer som demokratin bygger på, säger Erik Amnå.
Det som oroar honom mest när han ser utvecklingen för demokratin i världen är att så många inte ser eller tar sitt ansvar.
– Det är två saker vi måste vara ense om och rädda om: det öppna samtalet och respekten för den andre. Med nyfikenhet och uppriktighet ska vi närma oss varandra. Särskilt dem vars likar och representanter vi annars sällan möter, säger Erik Amnå.
Almedalsveckan erbjuder just det – öppna, nyfikna och fördomsfria samtal som stärker vår demokrati.
– Demokrati handlar om att lösa gemensamma problem utan våld. Det gäller såväl fysiskt som psykiskt och latent våld, säger han.
Om du fick ge ett råd till människor som vill bidra till ett starkare demokratiskt samhälle, vilket skulle det vara?
– Samtala, skaffa dig kunskap, bilda en studiecirkel, protestera, säg ifrån mot orättvisor och kandidera till uppdrag i partier. Och välj någon institution, lag eller myndighet som ligger dig varmt om hjärtat och följ och försvara den.
I seminariet "Almedalsveckan - arenan för demokratins mångfald" medverkade:
Meit Fohlin, Ordförande Almedalsrådet, Region Gotland, S
Charlotte Petri Gornitzka, landshövding, Länsstyrelsen Gotlands län
Johan Malmros, 2:e vice ordförande , Regionråd Gotland, CErik Amnå, Professor Emeritus i statskunskap, Örebro Universitet
Sevval Karaduman, Ordförande, Youth 2030 Movement
Eva Sjöstrand, Ordförande, Gotlands Körförbund
Text: Jasenka Dobric
Foto: Marie Brodin