Alumn från Örebro universitet ska leda kocklandslagen mot guld

Jens Ericsson i kockkläder och förkläde..

Jens Ericsson hoppas på guld för Svenska Kocklandslaget i Culinary World Cup 2022.

Jens Ericsson, som studerat vid Restaurang- och hotellhögskolan på Örebro universitet, blir ny general manager för Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorkocklandslaget.
– Det känns fantastiskt, säger han.

De senaste tre åren har Jens Ericsson jobbat som key account manager på Martin och Servera, och innan det var han verksam som kock och köksmästare i bland annat Stockholm, Uppsala och Åre. Han har dessutom själv tävlat som kock i både Culinary World Cup och Culinary Olympics, restaurangbranschens motsvarighet till VM och OS.

–  I Culinary World Cup 2010 tog jag som kock med Stockholm Culinary Team en fjärdeplats och 2012 vann vi guldet i Culinary Olympics. Nu under 2020 var jag lagledare för samma lag och tog silvermedalj i de regionala tävlingarna i Culinary Olympics.

I mitten av september tillträder Jens Ericsson tjänsten som general manager för både Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorkocklandslaget.

– Det är känns otroligt roligt och hedrande att ha fått den här möjligheten. Det känns fortfarande lite overkligt. Även om arbetet med laget Stockholm Culinary Team var på en hög nivå och krävde mycket jobb så känns detta annorlunda när jag kommer att få jobba med det jag älskar på heltid. Det är med stor ödmjukhet och stolthet jag tar mig an det här uppdraget.

”Värdefulla kunskaper från RHS”

Mellan 2002 och 2005 studerade Jens Ericsson restaurang- och måltidskunskap på Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet i Grythyttan.

– Utbildningen i Grythyttan har varit väldigt värdefull för min yrkeskarriär. Jag kom dit som kock och fick upp ögonen för hur viktig helheten är för en måltidsupplevelse, det handlar om allt från lokalen till maten och mötet med gästen. Jag hade jätteduktiga och inspirerande föreläsare och därifrån fick jag ett brett kontaktnät som jag har stor nytta av fortfarande, berättar han.

Nu ser han fram emot att få använda sina erfarenheter och kunskaper till att nå de högt ställda målen: guld för Svenska Kocklandslaget och topp tre för Svenska Juniorkocklandslaget vid Culinary World Cup 2022. Vid Culinary Olympics 2024 siktar båda lagen mot guld.

– Vi har högt uppsatta mål och det kommer att bli svårt, men man ställer inte upp i tävling för att inte vinna, säger Jens Ericsson.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Per Erik Berglund/Znapshot AB

Fakta

Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorkocklandslaget är en del av Svenska Kockars Förening, som är ett branschnätverk för krögare och kökspersonal i privata och offentliga professionella kök. Nätverket jobbar bland annat med att främja svensk gastronomi och att tävla i internationella gastronomiska tävlingar.