De ska få millennium-generationen att checka in

Studenterna från Restaurang- och hotellhögskolan som ska tävla i EMCUp: Christoffer Sörensson Wattrang, Louise Ahlroos, Folke Ununger, Linnea Björk och Hedda Aggebrant.

Studenterna från Restaurang- och hotellhögskolan som ska tävla i EMCUp, från vänster: Christoffer Sörensson Wattrang, Louise Ahlroos, Folke Ununger, Linnea Björk och Hedda Aggebrandt.

För första gången tävlar ett svenskt lag i den internationella hotell tävlingen EMCup. Uppgiften är att presentera en affärsidé för vad framtidens hotellgäster kommer att kräva.
– I tävlingen möts studenter från Europas mest prestigefyllda utbildningar inom hotell och gör upp om vem som är bäst på hospitality management, berättar Mats Carlbäck.

EMCup har pågått sedan 2009. I år tävlar 42 lag från 40 olika skolor och lärosäten in hospitality management från 17 länder i Europa. Tävlingen består av olika delmomenten och lagen gallras bort efter vägen tills åtta lag återstår för att tävla om att bli vinnare av årets EMCup.

Följ laget och heja på dem i SwedInns sociala medier kanaler:

Mats Carlbäck är lektor på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan och är tillsammans med studenten Felicia Pettersson lagets coach.

– Det här är en stor tävling där de förnämsta hotellskolorna i Europa deltar. När jag fick höra talas om den bedömde jag att våra studenter är redo att vara med och anmälde ett lag, berättar han.

Tävlingen kommer att avgöras i Maastricht 16 – 17 februari men redan under höstterminen har studenterna genomfört delmoment i tävlingen. Ett av dem är att utveckla ett varumärke och att marknadsföra det.

– Vårt varumärke heter SwedeInn, genom det kommer vi marknadsföra oss själva, universitetet och tävlingen på sociala medier, berättar Linnea Björk.

Tillsammans med Christoffer Sörensson Wattrang och fyra andra studenter utgör hon laget som Restaurang- och hotellhögskolan ställer upp med i tävlingen. Under höstterminen har de skrivit en uppsats på temat ”Battle of the brands”. Uppsatsen är en affärsidé om hur hotell och hotellkedjor ska arbeta för att tilltala millennials. I Maastricht kommer de att få presentera affärsidén för 400 personer. Hur de lyckas med presentationen och de olika delmomenten avgör om de går vidare till nästa moment i tävlingen.

– Vi får inte ha några hjälpmedel som powerpoint under presentationen. Därför har vi valt att genomföra den som en talkshow, säger Christoffer Sörensson Wattrang.

Mats Carlbäck och Felicia Pettersson.

Mats Carlbäck och Felicia Pettersson coachar laget under tävlingen.

I talkshowen kommer studenterna att framföra ett rollspel där de agerar programledare, rådgivare, medarbetare från hotellnäringen och millennials. Tillsammans ska de bolla frågeställningen om vilka krav millenier har när de ska boka hotell.

För att skriva uppsatsen har laget gjort en omvärldsbevakning där de har undersökt vad unga vuxna vill ha i ett hotellutbud.

– Millennials vill ha en upplevelse och fotovänliga utrymmen så de kan lägga ut bilder på sociala medier, säger Linnea Björk.

– Man vill ha en unik hotellupplevelse som inte är standardiserad och som man kan identifiera sig med. Millennials väljer hotell efter design, läge, det unika och häftiga men med miljöfokus, tillägger Christoffer Sörensson Wattrang.

Mats Carlbäck tror att studenterna har goda chanser att göra bra ifrån sig i tävlingen. I arbetet med det nya hotellprogrammet Hospitality management som startade i höstas har man arbetat mycket med ett kritiskt angreppssätt.

– Det som genomsyrar vårt tankesätt för Hotellprogrammet och Hospitality Management är hur vi kan arbeta för att förändra och förädla i branschen, säger Mats Carlbäck.

– Det ska bli kul att se hur vi klarar oss mot de andra utbildningarna, flera av dem är topprankade i världen, säger Christoffer Sörensson Wattrang.

Text: Anna Asplund
Foto: Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet

Millennials och post-millennials

Studenterna har slagit ihop millennials och post-millennials till en målgrupp. Millennials har de definierat till personer som är födda 1981 – 1996 och post-millennials är födda mellan 1997 till mitten av 2000-talet.