De vill locka kvinnor till IT-branschen – genom yoga

Yasnia Deras Cruz, Caroline Tonojan och Frida Wirsén visar yogapositioner.

Programmering och yoga är en perfekt kombination, enligt Yasnia Deras Cruz, Caroline Tonojan och Frida Wirsén.

IT-företagen skriker efter kvinnliga programmerare. Men på utbildningarna är det männen som dominerar.
– Vi vill få fler tjejer att våga prova programmering, säger Yasnia Deras Cruz, systemvetarstudent och en av initiativtagarna till #KODAYOGA som nu bjuder in till sitt första event i Örebro.

Den 3 oktober arrangerar #KODAYOGA sitt första event, där alla som är över 15 år och identifierar sig som tjej kan prova på programmering och yoga, delta i workshops, träffa IT-företag och knyta kontakter.

Är du nyfiken på att plugga programmering? Läs mer om våra utbildningar här.

När Yasnia Deras Cruz började plugga på Systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet var de runt 80 personer i gruppen – men bara ungefär tio av dem var kvinnor.

– Sedan hoppade några tjejer av. När det är för få tjejer finns en risk att man inte känner sig inkluderad.

Som nyinflyttad i Örebro upplevde hon dessutom att det inte fanns några naturliga mötesplatser för tjejer som gillar teknik och IT. På en yogakurs träffade hon yogaläraren Frida Wirsén, som har studerat Sport management och media och kommunikation på Örebro universitet. Numera driver hon eget företag som bland annat yoga- och dansinstruktör.

– Yasnia frågade mig vad jag trodde om att skapa en mötesplats där man kombinerar yoga och programmering. Det kändes som en fantastiskt bra kombination, berättar Frida Wirsén.

– När man sitter mycket framför datorn behöver man röra på sig och sträcka ut. Yoga är ett perfekt sätt att få en paus, landa i sig själv och samtidigt bli mer kreativ i sitt skapande framför datorn, säger Yasnia Deras Cruz och Frida Wirsén.

De fick med sig Caroline Tonojan, som går på Samhällsanalysprogrammet på Örebro universitet och även jobbar som teknikhandledare på Komtek, en kommunal verksamhet som jobbar för att barn och unga ska bli mer intresserade av teknik.

Yasnia Deras Cruz, Frida Wirsén och Caroline Tonojan sitter på en trappa i Nova-huset.

Yasnia Deras Cruz, Frida Wirsén och Caroline Tonojan vill bidra till jämställdhet i mansdominerade branscher.

Tillsammans startade de en ideell förening, och den tredje oktober är det premiär för #KODAYOGAS första event: en  heldag för alla över 15 år som identifierar sig som tjej och vill testa programmering och yoga.

– Vi vill bryta den typiska bilden av att det alltid är killar eller män som sitter i en källare och spelar tv-spel eller programmerar. Den första programmeraren var ju faktiskt en kvinna, det glömmer man ofta bort, säger Caroline Tonojan och Yasnia Deras Cruz.

Tack vare att flera IT-bolag i Örebro har gått in med sponsring blir eventet helt kostnadsfritt.

– IT-branschen skriker verkligen efter fler kvinnor, så det var lätt att hitta sponsorer. Det öppnar upp för fler att vara med, oavsett ekonomisk bakgrund. Du behöver inte ens äga en dator, allt är helt gratis, säger Yasnia Deras Cruz.

Varför är inte män välkomna?

– Målet är ju att bryta mansdominansen i branschen. Vi vill att tjejer ska få en chans att lära sig något nytt, träffa oss som kvinnliga förebilder, möta företag och skapa nätverk. Det ska vara en tillåtande miljö, säger Frida Wirsén.

– Vi vill inte få bort männen från branschen, utan lägga till fler kvinnor, förklarar Caroline Tonojan.

– Många tror nog att man måste ha massa förkunskaper för att plugga till exempel systemvetenskap, men så är det inte. Här får man en chans att prova på, både om man är student eller om man ännu inte har börjat plugga, säger Yasnia Deras Cruz.

Text och foto: Anna Lorentzon