”Dubbel vinst för företag som bidrar till att lösa samhällsutmaningar”

Bilden visar forskaren Tommy Borglund.

"Börja med att titta på vilka behov som inte möts idag, och fundera över vad ditt företag kan göra för att bidra", säger Tommy Borglund.

Samhällsnytta och affärsnytta går hand i hand, enligt forskaren Tommy Borglund vid Handelshögskolan på Örebro universitet.
– De företag som inte bidrar till att lösa samhällsutmaningar riskerar att hamna på efterkälken.

Allt fler svenska företag ser det som en affärsstrategi att inte bara sälja produkter och tjänster för att tjäna pengar, utan också att ta sig an olika samhällsutmaningar. Det kan handla om fastighetsbolag som engagerar sig för att minska hemlöshet eller företag som säljer sjukförsäkringar som också väljer att jobba aktivt för att motverka social ohälsa.

– Allt fler inser att kommuner, regioner, organisationer och näringsliv måste jobba tillsammans för att motverka oro i samhället, samhällets resurser räcker inte till annars, säger Tommy Borglund, lektor i företagsekonomi vid Handelshögskolan på Örebro universitet.

Inom ramarna för det nationella projektet Mötesplats Social Innovation har Tommy Borglund sammanställt en kunskapsöversikt där han lyfter fram praktiska exempel och affärsmodeller som visar hur företag jobbar med social och miljömässig hållbarhet. Ett begrepp som återkommer i sammanhanget är ”shared value”, som betyder ”dubbel nytta”.

– Det finns en dubbel nytta för företag som väljer att jobba med hållbarhet i sin affärsstrategi. Företaget skapar en finansiell konkurrensfördel, samtidigt som det bidrar till att lösa sociala eller miljömässiga utmaningar.

Samhällsengagemang ger konkurrensfördelar

Tommy Borglund menar att det inte bara handlar om att företag vill få gott rykte för att lyfta sitt varumärke.

– Ett bostadsbolag som inte jobbar mot hemlöshet drabbas ekonomiskt om hemlösa sover i trappuppgångar. Och företag som säljer sjukförsäkringar får svårt att skapa lönsamhet om alltför många blir långtidssjukskrivna. Därför finns det också en ekonomisk vinst av att bidra till att minska hemlöshet eller motverka ohälsa i arbetslivet.

Ett exempel är Nora-företaget Danfo, som bland annat säljer och sköter offentliga toaletter till kommuner runt om i landet. I stället för att bara sälja en byggnad, jobbar Danfo aktivt för att skapa trygghet i och runt de offentliga toaletterna.  Detta för att motverka skadegörelse, droghandel och våldsbrott.

Tommy Borglund lyfter också byggföretaget Skanska som ett exempel. Skanska jobbar både för att minska klimatpåverkan i själva byggandet och för att minska skillnader i människors hälsa och livsvillkor genom att skapa sociala värden. Det kan handla om allt ifrån trygga miljöer till att erbjuda personer långt ifrån arbetsmarknaden praktikplatser på byggarbetsplatser.

– Det är alldeles uppenbart att det ökar chansen att vinna upphandlingar. Många kommuner ställer höga krav på byggföretag både det gäller klimat och sociala faktorer.

Vad har du för tips till företag som vill ta sig an samhällsutmaningar?

– Börja med att titta på vilka behov som inte möts idag, och fundera över vad ditt företag kan göra för att bidra. Se varje hållbarhetsutmaning som din nästa marknad! Den som inte hänger på utvecklingen riskerar att bli omkörd av konkurrenter – inte minst av startups och nya entreprenörer som ofta har väldigt starka samhällsengagemang, säger Tommy Borglund.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Linda Harradine

Mötesplats Social Innovation (MSI) är den samlande nationella kunskapsnoden för social innovation och socialt entreprenörskap. Örebro universitet är ett av sex lärosäten som ingår i MSI. Läs mer här om MSI här.

Här hittar du Tommy Borglunds kunskapsöversikt om hållbarhet med fokus på partnerskap och företagsstrategi. (PDF)

Den 12 maj hölls ett webbinarium på temat Doing well by doing good, där Tommy Borglund presenterade sin kunskapsöversikt och där också Skanska och Danfo medverkade. Här kan du se ett webbinariet i efterhand.