Elever från Vingåker till riksfinal i Teknikåttan

Tre elever sitter framför datorer och tävlar.

Jonathan Andersson, Ivar Wikström och Aaron Åberg representerar klass 8a på Slottsskolan i Vingåker i Teknikåttan, som i år genomförs digitalt.

Klass 8a på Slottsskolan i Vingåker vann regionfinalen av Teknikåttan, som arrangeras av Örebro universitet. Bland över 1 000 tävlande klasser i landet har eleverna nu tagit sig hela vägen till riksfinalen den 20 maj.

Du kan följa tävlingen som hålls torsdag 20 maj klockan 13.00-15.00 via denna länk.

Läs mer om Teknikåttan.

Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling i naturvetenskap, matematik och teknik för elever i årskurs åtta. Elva högskolor och universitet runt om i landet ansvarar för tävlingar i sin region. Den regionfinal som arrangerades av Örebro universitet vanns av Slottsskolan klass 8a i Vingåker, som nu även kvalificerat sig i rikssemifinalen och går vidare till riksfinal.

Riksfinalen arrangeras nu på torsdag, den 20 maj, och de tre elever som ingår i det tävlandet laget kommer tillsammans med sin lärare att delta via länk från Örebro universitet. De övriga finalisterna kommer från Hedemora, Uppsala och Ystad.

Hoppas inspirera till högre studier

Syftet med tävlingen är att väcka intresse för naturvetenskapliga ämnen och teknik bland både flickor och pojkar och att stimulera elevernas fantasi, kreativiteten och uppfinningsförmåga.

– Vi vill att unga ska upptäcka hur roligt det är med naturvetenskap och teknik, och samtidigt ge verktyg och inspiration till lärare i grundskolan. De tävlande får lösa olika slags problem och testa uppfinningar med hjälp av sin kunskap och kreativitet, och det hoppas vi inspirerar dem till att studera naturvetenskapliga och tekniska ämnen, säger Ulf Hanell, universitetsadjunkt vid Örebro universitet och regional domare för Teknikåttan.

Finalen livestreamas från en studio på Högskolan i Dalarna, med de tävlande med via länk från sina respektive lärosäten. Tävlingen bjuder på en rad kluriga frågor och praktiska uppgifter som lagen får lösa med hjälp av utsänd rekvisita.

Text: Anna Lorentzon