Existentiella AI-frågor på menyn när Google bjöd på virtuellt middagsmöte

Amy Loutfi bjöds på digitalt middagsmöte med Google.

Google genomförde nyligen ett middagsmöte via länk för att diskutera AI-frågor. Amy Loutfi, vicerektor för AI vid Örebro universitet, var en av middagsgästerna.

Hallå där, Amy Loutfi, vicerektor för AI vid Örebro universitet, som i torsdags blev bjuden på middagsmöte av Google. Tanken var att gästerna skulle träffas fysiskt i Stockholm, men på grund av spridningen av covid-19 skedde mötet i stället via länk från deltagarnas hem – dit Google beställde hämtmat och dryck.

Googles tanke med middagsmötet var att samla personer med olika bakgrund och roller i samhället för att diskutera artificiell intelligens, både utifrån vad som sker just nu och vad som kommer att ske i framtiden.

Förutom Amy Loutfi fanns bland andra Antje Jackelén, ärkebiskop, Therese Svanström, ordförande för TCO och Ulrika Schenström, vd för Fores, på gästlistan. Googles middagsvärdar var Nicklas Lundblad, chef för globala samhällsstudier och Sara Övreby, samhällspolitisk chef.

Åt middag via länk – Google beställde hem mat

Trots att mötet skedde digitalt fick deltagarna fortfarande äta middag tillsammans – via länk.

– Google beställde hem mat och dryck, så det kom levererat till dörren. Det kändes lite konstigt att äta via distans. Det är någonting med måltiden, att man är van att vara fysiskt i samma rum, så det var lite annorlunda, säger Amy Loutfi och fortsätter:

– Mötet var väl uppstyrt. Vi började med en diskussion, tog sedan en paus så att alla kunde hämta mat. Därefter blev det fri diskussion, innan vi tog paus igen för att hämta kaffe och avslutade med att äta efterrätt tillsammans.

”Började nudda vid filosofiska frågor: Vad är människan och vad är maskinen?”

Vad gav mötet?

– Väldigt mycket, tycker jag. För ett år sedan handlade frågor som rör AI mycket om ”Vad kan AI göra?”. Nu handlar det mer om ”Hur kan vi få ut den här kunskapen till alla?”. Vi diskuterar mer och mer kompetensutveckling och kompetensförsörjning, hur vi kan utrusta Sverige med baskunskaperna kring AI, säger Amy Loutfi och lägger till:

– Vi började också nudda vid mer filosofiska frågor: Vad är människan och vad är maskinen? Det finns olika sätt att se på den frågan och det är en viktig dialog att ha, tror jag. De flesta tyckte det var viktigt att lyfta fram hur människan och maskinen kan komplettera varandra. Ofta hör man annars frågeställningar kring ”Vad händer när maskinerna tar över?”. Men den här gången pratade vi snarare om hur maskinerna kommer att påverka oss människor och hur de kommer kräva att vi förändras, vilket var intressant.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Mia Lindström