Här kan du vaccinera dig mot covid-19

En kvinna får vaccinspruta av en sjuksköterska i visir.

Du som vill vaccinera dig mot covid-19 kan boka tid eller besöka en av Region Örebro läns drop in-mottagningar. Observera att drop in-mottagningen i centrala Örebro endast har öppet till och med den 8 september.

Du som är student på Örebro universitet är välkommen att vaccinera dig vid någon av Region Örebro läns vaccinationsmottagningar. Det gäller både om du har tagit den första dosen på din hemort och tar din andra spruta här eller om du behöver ta båda vaccindoserna här.

Även du som inte är folkbokförd i Örebro län kan vaccinera dig här.

På den här sidan hittar du aktuella drop-in tider.

Vill du hellre boka din tid i förväg gör du det på hemsidan 1177.se eller via bokningstelefonen som du når på 019-602 80 00.

Ta bussen till vaccinationsmottagningen

Vaccinationsmottagningen på Conventum arena ligger på Fabriksgatan 26-28, mitt i centrala Örebro. Närmaste busshållplats heter Våghustorget. Reser du med tåg ligger Örebro Södra på promenadavstånd.

Vaccinationsmottagningen i Boglundsängen ligger på Prologgatan 3. Hit kommer du till exempel med buss nummer 2 eller 10, som går förbi hållplatsen Universitetsplatsen på Örebro universitet. Hållplatsen i Boglundsängen heter Eurostop. Gå genom tunneln i riktning mot Citygross, så ser du vaccinationsmottagningen.

Gratis bussbiljett

Du som vill åka buss till din vaccination kan hämta en gratis bussbiljett på Infocenter i Långhuset. Har du bokat tid gäller din sms-bekräftelse som bussbiljett. På hemresan kan du visa upp vaccinationsbeviset vid en biljettkontroll.

För dig som studerar vid Campus Grythyttan rekommenderar regionen att du besöker vaccinationsmottagningen i Lindesberg. Men du är givetvis också välkommen till mottagningarna i Karlskoga, Hallsberg och Örebro. Gratis bussbiljett finns att hämta på Restaurang- och hotellhögskolans bibliotek i Grythyttan.

Misstänker du att du har covid-19? Här hittar du information om hur du testar dig.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Håkan Risberg/Region Örebro län

Region Örebro läns information om vaccination finns samlat på 1177.se/rol-om-vaccin-covid-19.

Mer information finns även hos Folkhälsomyndigheten. Där finns även information översatt till andra språk.