Högt tryck på Universitetsdagen 2021: ”Jag fick en väldigt bra känsla av Örebro universitet”

Fyra studenter vid mikrofoner under en livesändning.

Lukas Ökvist, Johan Bornold, Miranda Swindley och Steavani Warda berättade om hur det att studera på Psykologprogrammet och Socionomprogrammet vid Örebro universitet.

Många gymnasieelever tog chansen att få information om hur det är att studera på Örebro universitet under Universitetsdagen 2021.
– Intresset var stort och vi fick in många kloka frågor via livechatten, säger Madelen Renner.

Nyfiken på att studera vid Örebro universitet?

Här hittar du alla livesändningar från Universitetsdagen 2021.

Under dagen hölls sex livesändningar, där studenter och studievägledare från tolv av Örebro universitets mest populära program berättade om hur det är att studera på till exempel något av ingenjörsprogrammen, en lärarutbildning eller att läsa till sjuksköterska eller läkare vid Örebro universitet.

– Det var riktigt bra tryck på tittningen. På onsdagseftermiddagen hade vi haft cirka 3 000 personer som sett livesändningarna under dagen och hundratals frågor i vår livechatt. Och tittningen kommer fortsätta öka eftersom många ser livesändningarna i efterhand, säger Linus Mattisson, marknadsförare på Örebro universitet.

Sju studievägledare och 23 studenter var med i livesändningarna och berättade om de olika utbildningarna och studentlivet. Dessutom bemannades en separat Zoomchatt under hela dagen av nio studievägledare.

– Det har varit ett bra flöde och kloka frågor. Jag vet att studievägledarna har haft många kvalitativa samtal med nyfikna elever. De saknade givetvis det fysiska mötet, men lyfte ändå fördelen att fler kanske ”vågade” ställa frågor när man kunde skicka dem via en chatt, säger Madelen Renner, koordinator för Universitetsdagen.

Även Funka och Internationella kontoret fanns på plats digitalt för att presentera vad de kan erbjuda studenterna.

"Jag tog chansen att ställa frågor"

En av elever som följde Universitetsdagen hemifrån är Nejat Ahmed Awel, som går tredje året på Naturvetenskapsprogrammet på Karolinska gymnasiet i Örebro. Hon är intresserad av att läsa vidare inom juridik eller hälsa och sjukvård.

– Det var ett bra upplägg på Universitetsdagen. Jag tog chansen att ställa frågor om allt från hur många lärarledda föreläsningar man har varje vecka till vad det är för skillnad på en kurstenta och en terminstenta. Det skulle så klart vara ännu bättre om man hade fått vara på plats, men under rådande omständigheter tycker jag att det här var den bästa möjliga lösningen, säger hon.

Nejat Ahmed Awel

Nejat Ahmed Awel följde Universitetsdagen på distans.

Nejat har redan bestämt att hon ska söka till universitetet direkt efter gymnasiet.

– Örebro universitet är definitivt ett av de lärosäten jag överväger att gå på. Jag fick en väldigt bra känsla av att lyssna på studenterna som berättade om studentlivet och hur det är att studera här, säger hon.

Både livesändningarna och de programpresentationer som visades under dagen kommer att finnas kvar på Örebro universitets Youtube-kanal för den som vill titta i efterhand.

– Vi saknar så klart möjligheten att få bjuda in elever till oss och visa upp campus på riktigt. Samtidigt ger det digitala formatet en bra chans för den som vill fundera över sitt studieval i lugn och ro eller kanske titta tillsammans med kompisar eller föräldrar efteråt, säger Madelen Renner.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Vendela Greteling/Privat