Hon är nominerad till två priser på Örebrogalan

Siva Arif.

För ett år sedan startade juriststudenten Siva Arif appen CoGo som motiverar till fysisk rörelse. Nu är hon nominerad till två priser på Örebrogalan 2020 – Årets innovation och Årets digitala innovation.

Det var under sista året på gymnasiet som Siva Arif startade UF-företaget CoGo. Affärsidén var en app som ska uppmuntra till fysisk aktivitet.

– Jag ville skapa något som löste ett samhällsproblem – stillasittandet. CoGo är en motivator för dagens stillasittande människor där fysisk aktivitet många gånger är receptet för att främja den mentala och fysiska hälsan.

Konceptet innebär att man samlar på sig CoGo-poäng så fort man är fysiskt aktiv. Med poängen kan rabattkoder, gratisprodukter och erbjudanden från över 20 företag som är kopplade till appen låsas upp

– Jag bestämde redan från början, när jag startade UF-företaget, att det skulle fortsätta som ett aktiebolag. Gör man något kan man lika gärna göra det ordentligt. Jag går alltid in helhjärtat i allt jag tar mig an.

100 procent studier – 100 procent företag

Sedan höstterminen 2019 läser Siva Arif på juristprogrammet och hon driver sitt företag vid sidan av studierna.

– Det är viktigt att kunna se kopplingen mellan akademin och näringslivet. När man driver ett företag finns det stora fördelar med att ha juridiska kunskaper.

För Siva Arif är entreprenörskap och eget företagande en livsstil. CoGo innebär hårt arbete varje dag. Mellan föreläsningar och pluggande arbetar hon med företaget och på helgen är det ett heltidsarbete.

Därför betyder nomineringarna till ”Årets innovation” och ”Årets digitala innovation” mycket för Siva Arif. Det är ett bevis på att hårt arbete lönar sig. Jag är en tävlingsmänniska och detta visar att hårt arbete lönar sig.

– Det är en ära att bli nominerad till Örebrogalan. Det här visar att en ung kvinnlig entreprenör kan lyckas med att göra skillnad i samhället.

Text: Anna Asplund

Motivering till nomineringarna

Årets Innovation

Med stark drivkraft har Siva Arif skapat CoGo som är en mobilapplikation som främjar fysisk aktivitet. Genom att utföra fysisk aktivitet omvandlas dina insatser till poäng som i sin tur kan bytas ut mot rabatter, erbjudanden och gratisprodukter hos lokala och nationella företag.

Årets Digitala Innovation

Appen som motverkar ett stort samhällsproblem och på ett smart sätt kombinerar nytta med nöje. Mobilapplikationen främjar och belönar fysisk aktivitet i realtid – en innovation som behövs i ett allt mer stillasittande samhälle.