Illustratören Elin PK tolkar Örebro universitet – med exklusiv tygkasse

Två studenter som går över campus med en tygkasse illustrerad av Elin PK.

Limited edition. Tygkassen som är illustrerad av Elin PK är speciellt skapat till Örebro universitets 25-årsfirande.

Örebro universitet firar 25 år och släpper en jubileumskasse i tyg, skapad av illustratören Elin PK.
– Vi ville göra något särskilt för våra studenter, säger Nicklas Högberg, art director vid Örebro universitet.

Elin PK är konstnär och illustratör från Göteborg. Hon är mest känd för sina färgglada posters, där mat och dryck är återkommande motiv.

Nu är hon aktuell med en ny design. Inför Örebro universitets 25-årsfirande fick Elin PK i uppgift att tolka universitetets tre uppdrag – forskning, utbildning och samverkan – och skapa en illustration som knyter an till Örebro universitet.

– Elin PK är en modern och etablerad illustratör som vi tycker passar Örebro universitet, som är ett modernt men ändå väletablerat universitet. Vi vet också att många av våra studenter uppskattar Elin PK, säger Nicklas Högberg.

Resultatet är en konstnärlig tolkning som väcker betraktarens fantasi och skapar en varm och mjuk känsla. Tygkassen kan följa med hela dagen, från campus till picknicken, träningen och ut med kompisarna.

– Vi ville bli en del av våra studenters vardag. Det är dessutom en hållbar produkt som kan leva över tid, som vi hoppas att våra studenter ska bära och känna sig stolta över – och som blir ett minne från studietiden, säger Nicklas Högberg.

Kassen finns i två olika storlekar och går endast att köpa när Örebro universitet fyller 25 år. Studenter betalar 25 kronor, medan övriga kan köpa den för 70 kronor i Infocenter på Örebro universitet. Försäljningen startar onsdag den 22 maj.

En hand håller upp ett tygmärke mot en blå himmel.

I samband med 25-årsfirandet lanserar Örebro universitet även ett tygmärke, som delats ut till deltagarna vid Örebro studentkår vårkårgala. Tygmärket föreställer en tårta och har designats av universitetets grafiska formgivare. Tygmärket finns att köpa i Infocenter på Örebro universitet från och med 21 maj.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Örebro universitet