Lärarrummet – den nya mötesplatsen för alla lärarstudenter

Fyra studenter står och pratar i Lärarrummet.

Jaqueline Celik har precis flyttat till Örebro för att plugga till lärare och får goda råd av Malin Pettersson, Thyra Kylesten och Sofia Rennerfelt som alla är aktiva i Örebro lärarstudenter, ÖLS.

Örebro universitets lärarstudenter har fått en egen mötesplats, Lärarrummet.
– Vi lärarstudenter är utspridda över campus och träffar sällan andra som också pluggar till lärare. En sådan här mötesplats har vi efterfrågat länge, säger grundlärarstudenten Malin Pettersson.

Lärarrummet finns i Forumhuset bredvid salen Bio. Hitta till Lärarrummet via Mazemap.

Har du idéer eller vill komma i kontakt med dem som ansvarar för Lärarrummet, skriv till This is an email address.

Örebro universitet utbildar såväl förskollärare som grundskollärare och ämneslärare. Undervisningen sker i olika byggnader och studenterna har tidigare inte haft någon gemensam mötesplats där de kan träffa andra lärarstudenter.

– Jag läser till lärare i samhällskunskap och idrott och träffar nästan aldrig andra lärarstudenter. Vi ville att det skulle finnas en mötesplats där lärarstudenter kan träffas över programmen och mellan terminerna, oavsett vilken inriktning man läser, berättar Thyra Kylesten, ordförande i Örebro lärarstudenter, ÖLS.

Avslappnad atmosfär

I Forumhuset, strategiskt placerad nära Bio och lunchrestaurangen, har de nu fått sin egen mötesplats, inredd med harmoniska gröna väggar och mjuka golvmattor. Moderna sittgrupper är fördelade mellan tre olika rum och sköna sittsäckar bidrar till en avslappnad atmosfär. På väggen rullar filmer med matnyttig information och flera av väggarna består av whiteboardtavlor, som går att skriva på när man vill – men som smälter in i väggarna när man inte använder dem.

– Här fanns tidigare förvaringsskåp och några små grupprum. Nu har vi skapat en kreativ och modern miljö som ska fungera som en naturlig mötesplats för våra lärarstudenter, berättar Anna-Eva Olsson, projektsamordnare på Framtidens lärarutbildning.

Anna-Eva Olsson sitter i en rödrosarandig soffa i Lärarrummet, den nya mötesplatsen för lärarstudenter.

Lärarrummet är en plats att sitta och plugga på och samtidigt träffa andra lärarstudenter, berättar Anna-Eva Olsson.

Lärarrummet är ett samarbete mellan Framtidens lärarutbildning, Kommunikation och samverkan, Campusavdelningen och ÖLS. Rummet har skapats utifrån studenternas önskemål och Anna-Eva Olsson berättar att det finns planer på att bygga ut konceptet.

– Det här är vårt första lärarrum och vi hoppas kunna skapa fler liknande mötesplatser i andra hus på campus där lärarstudenterna också finns, säger hon.

Bemannad första veckorna

De första två veckorna är Lärarrummet bemannat ett par timmar mitt på dagen. Tanken är att framför allt nya studenter ska kunna träffa både studievägledare, bibliotekarier, andra studenter och alumner. Här får nya lärarstudenter också sina bokmärken, ett band med matnyttig information att bära runt halsen. Bokmärket är ett samarbete mellan Framtidens lärarutbildning, lärarutbildningens kansli och flera andra aktörer, ett arbete som har koordinerats av Anna Johnsson som är delprojektledare för Lärarstudent 2.0.

– Vi vet att nya lärarstudenter upplever att de blir överösta med information första veckorna. Vi har skapat bokmärket i ett försök att samla de absolut viktigaste grejerna att hålla koll på som ny student. Det finns både i fysisk och digital form, berättar Anna-Eva Olsson.

Tre personer står och pratar i Lärarrummet.

Grundlärarstudenten Sofia Rennerfelt i samtal med Anna-Eva Olsson, projektsamordnare på Framtidens lärarutbildning och Åsa Arvidsson, kontaktbibliotekarie för Lärarutbildningen.

Jaqueline Celik har precis flyttat till Örebro från Göteborg och påbörjat sina första veckor på utbildningen till ämneslärare i svenska och engelska. Hon tittar förbi Lärarrummet innan ett seminarium och passar på att fråga lärarstudenterna från ÖLS om lite goda råd när man är ny i stan.

– Det är nice här, så roligt med en plats för oss lärarstudenter. Här kan man sitta och plugga tillsammans med andra och kanske få hjälp, säger hon.

Text och foto: Anna Lorentzon