Marie Brodin ny chef för avdelningen Kommunikation och samverkan

Marie Brodin framför Krakafontänen

Maria Brodin, ny chef för avdelningen Kommunikation och samverkan

Marie Brodin blir ny chef för avdelningen Kommunikation och samverkan vid Örebro universitet. Hon efterträder Sofia Larsen och kommer närmast från egen konsultverksamhet med uppdrag som affärsutvecklare och kommunikationsstrateg för verkstadsföretaget Epiroc.
– För mig är det fantastiskt att få vara med när Örebro universitet positionerar sig alltmer nationellt och internationellt, säger Marie Brodin.

Hon har sedan 1999 haft en rad ledande poster inom näringslivet. Mellan 2008 och 2014 arbetade hon på Atlas Copco, bland annat i två år i Kina och gick sedan vidare till industrikoncernen Sandvik.

– Jag vet att av egen erfarenhet att det är en fördel för företag och organisationer att vara nära knutna till ett universitet. Många fler som bedriver egen utveckling och forskning skulle absolut vinna på att samverka med Örebro universitet, säger Marie Brodin.

Erfarenhet av att leda

Marie Brodin bor i Örebro, är uppvuxen i Örebro och har på så sätt haft Örebro universitet på nära håll.

– Det är nytt för mig att arbeta på ett universitet. Men jag är orädd och har skaffat mig verktyg genom åren för att leda chefer och organisationer inom kommunikation och samverkan, säger hon.

Universitetsdirektör Louise Pålsson ser fram mot en fortsatt utveckling av universitetets samverkan:

– Marie Brodin kommer att bidra med viktig kunskap som gör att vi kan få ett ännu närmare samarbete med näringsliv och andra delar av vår omvärld. Vi är glada över att hälsa henne välkommen till Örebro universitet, säger hon.

Marie Brodin tillträder 1 juni.

Marie Brodin är född 1972 i Örebro och har haft ledande positioner inom kommunikation och marknadsföring på en rad företag.

Hon var vd för Liljedal Communication 2006–2008, innan hon gick över till Atlas Copco, bland annat med ansvar för kommunikation i Kina på plats i Shanghai.

Efter det, 2014, blev det Sandvik bland annat chef för kommunikation, marknadsföring och hållbarhetskoordinering. Förra året blev hon egenföretagare inom kommunikation och affärsutveckling med fortsatta uppdrag för Epiroc.

Marie Brodin är styrelseledamot i det Örebrobaserade energiföretaget Metacon och avgående styrelseledamot i Örebro Hockey. Under åren 2005 till 2011 var hon ledamot i kommunfullmäktige i Örebro för Folkpartiet/Liberalerna. Hon är fortfarande aktiv i Liberalerna.