Missa inte årets firande – digitalt och öppet för alla

Katja Fall

Professorn Katja Fall får ofta frågor om varför de epidemiologer vi hör i debatten tycker så olika. Svaret kommer i årets motsvarighet till Akademisk högtid – en digital hyllning med tal, föreläsningar och prisutdelning – dit alla är välkomna.

Titta på sändningen från och med lördag 6 februari

– Ämnet epidemiologi har gjort en riktig raketfärd. Från att ha varit ganska anonymt med ett svåruttalat namn har det under pandemin verkligen hamnat i hetluften och diskuteras flitigt i dagstidningar, tv-soffor och vid köksbord, säger Katja Fall.

Hon är nybliven professor i epidemiologi och skulle ha installerats under årets akademiska högtid. Det är då Örebro universitet firar nya doktorer, hedersdoktorer, pedagogiska pristagare och professorer med föreläsningar, fest och prisutdelning.

I år är det inte möjligt och istället arrangeras en digital akademisk hyllning som alla som vill kan ta del av. Katja Fall är en av två föreläsare i den digitala versionen.

Motståndet mot kvinnors krav på lika villkor

– Ett vanligt år skulle vi ha erbjudit en intresserad allmänhet möjlighet att få lyssna till ett 30-tal spännande populärvetenskapliga föreläsningar från våra nya doktorer och professorer. Men i år blir det alltså två, säger rektor Johan Schnürer.

Den andra föreläsaren Maria Jansson berättar om motståndet mot kvinnors krav på lika villkor. I år är det 100 år sedan kvinnor i Sverige fick rösta i ett riksdagsval för första gången.

Maria Jansson

100 år efter kvinnors rösträtt - så här ser motståndet mot jämställdhet ut idag - det är titeln på Maria Janssons föreläsning.

– Idag har normen för rösträtt förskjutits och det är lätt att skratta åt argumenten mot kvinnors rösträtt som framfördes för 100 år sen. Men i min forskning ser jag hur samma argument används idag, till exempel inom filmindustrin, säger Maria Jansson, professor i genusvetenskap vid Örebro universitet.

Få ge alla en smakbit

– Kanske kan forskning om hur det orättvisa kan framstå som rättvist bidra till att förändringar i riktning mot jämlikhet blir lite mer möjliga i framtiden, säger Maria Jansson.

Förutom föreläsningarna blir det högtidstal av rektor och prorektor, musik med Örebro studentsångare och Svenska kammarorkestern och dessutom delas det pedagogiska priset ut.

– I denna universitetets största fest ingår vanligtvis en rektorsmottagning och festkonsert på fredagskvällen, offentliga föreläsningar inför stor publik på lördagen, följt av promotion, installation, prisutdelning och så en glittrande högtidsbankett på kvällen. ”Festernas fest” med andra ord. Men i år är det ändå roligt att få ge alla som vill en digital smakbit av vår årliga akademiska högtid, avslutar Johan Schnürer.

Rektor Johan Schnürer bli filmad på scenen.

Rektor Johan Schnürer spelar in sitt tal till den akademiska hyllningen. Han tycker det är roligt att få ge alla en digital smakbit på det han kallar "festernas fest".

Text: Linda Harradine
Foto: Jesper Mattsson